Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KAYSERİ'DE GELENEKSEL MİMARLIK VE YEREL KİMLİK ARAŞTIRMASI Birinci Düzey MİMS38 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ H. HALE KOZLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teori
Dersin Amacı Kayseri geleneksel mimarisi konusunda bilgi verilmesi ve uygulamalar ile belgeleme çalışmalarının yapılması
Dersin Tanımı Ders kapsamında Kayseri''''de geleneksel yapı karakterleri ve yerel kimliğin yapılara ve tarihi dokuya yansıması tartışılmaktadır. Bu kapsamda, seçilen bir alanda arazi çalışmaları gerçekleştirilerek yapı türleri üzerinden farklı belgelendirme yöntemleri ile veriler elde edilmektedir. Dönem içerisinde öğrencilere 1 arasınav, 1 yarıyıl sonu sınavı, 1 bütünleme sınavı uygulanır. Arasınav notu ve Yarıyıl sonu/bütünleme notu ödev teslimidir. Arasınav notunun %30''u ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %70''inin ortalaması alınarak değerlendirilen not dönem sonu notudur.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı
2 Yerel kimlik kavramının tartışılması, Kayseri’de geleneksel dokuyu oluşturan yapı türleri ve dönemleri
3 Tarihi Binalarda Uygulama ve Koruma Sorunlarının Kayseri üzerinden değerlendirilmesi
4 Makale inceleme-Kentsel katmanlaşmanın belgelenmesi: Kayseri Cumhuriyet Meydanı ve yakın çevresi (Hovardaoğlu S, Akın N), Kuyumcuoğlu Konağı restorasyon çalışmaları (Büyükmıhçı G, Kozlu, H)
5 Makale inceleme-Gesi Vadisi üzerinden Kültürel Sürekliliğinin Belgelenmesi ve Değerlendirilmesi: Kayseri, Mancusun (Yeşilyurt) Mahallesi (Elagöz Timur ve diğ.), Tarihi Kültürel ve Mekânsal Sürdürülebilirlik Bağlamında Kayseri Ağırnas (Özbudak Ö., Önal, F.), Koruma-Yenileme Odaklı Bir Yaklaşım Çerçevesinde Kayseri "Germir" Yerleşiminin Bugünü Ve Geleceği (Ayten, M)
6 Makale inceleme- Renewal and Rehabilitation Projects of Historic Town of Tavlusun (Çöteli, M.G.), Sokak Sağlıklaştırma Proje Deneyimi; Kayseri-Talas Kazım Paşa Caddesi (Eldek Güner, H., Kozlu, H., Büyükmıhçı, G.), Kültür Varlıklarının Dönüşümü İle Sokak Ölçeğinde Aydınlatma Tasarımı Değerlendirmesi: Kayseri-Ali Saip Paşa Sokağı (Özömer, M., Sümengen, Ö.)
7 Makale inceleme- Anıtsal Yapıların Yeniden Kullanımında İşlevsel Adaptasyonun, Mekânsal Analiz Yolu İle Değerlendirilmesi; Kayseri Sahabiye Medresesi (Yaldız, E., Asatekin, G.), Gevher Nesibe Sultan Tıp Medresesi (Büyükmıhçı, G., Kozlu, H.)
8 Kayseri kent merkezindeki anıtsal yapılar Kayseri’de ticaret yapıları-1. bölüm Makale inceleme- Osmanlı Bedestenleri Bağlamında “Kayseri Hançerli Sultan Vakfı Bedesteni” (Öncel F.), Pervane Bey Medresesi Olarak Adlandırılan Yapının Ve Kayseri Kapalıçarşısı’nın Korunması Yönünde Alınan Kararlar Ve Değerlendirilmesi (Hovardaoğlu Çalışır, S)
9 Kayseri’de ticaret yapıları-2. bölüm Kayseri’de misyonerlik çalışmalarının kent kültürüne ve mimari yapılara yansıması Makale inceleme-19. Yüzyıl Anadolu’sundan Günümüze Yansıyan Özgün Bir Tarımsal Ticaret Yapısı: Güvercinlikler (Büyükmıhçı, G.), Osmanlı Dönemi’nden Günümüze Talas Amerikan Koleji Eğitim ve Konaklama Binalarının Dönüşüm Süreci (Kozlu, H.), Talas Amerikan Koleji “Kız Okulu Binası” Koruma Çalışmaları (Kozlu, H. ve diğ.)
10 Anadolu kent kültürü ve Talas Makale inceleme-Talas (Kayseri) Kentsel Kültür Varlıkları Envanteri (2007 - 2009) (Büyükmıhçı, G., Yılmaz Bakır, N., Eldek, H.)
11 Kayseri geleneksel yerleşim dokusu-Büyük Bürüngüz Makale inceleme- Mekânsal Süreklilik Ve Bağlamsal Tutarlılığın Pattern Language Aracılığıyla Okunabilirliliği: Bir Örneklem (Koç., P., Tuztaşı, U.), Kayseri Büyük Bürüngüz Köyündeki Türk Anıtları (Denktaş, M.)
12 Kayseri’de yer altı yerleşimleri Makale inceleme-Talas – KAYSERİ: Sit Alanları Ve Arkeolojik Sit Potansiyellerine Yönelik Tespitler (Doğanay, O., Hakan E.), Underground cities of Kayseri (Yamaç, A., Tok, E., Filikci, B.)
13 Kültepe/ Kaniş- Karum arkeolojik sit alanı Arasınav ödevi duyurusu Makale inceleme- New evidence for international trade in Bronze Age central Anatolia: recently discovered bullae at Kültepe-Kanesh (Kulakoğlu, F., Öztürk, G.), Kültepe tabletlerinin Anadolu tarihi ve kültür tarihi bakımından önemi (Sever, H.)
14 Germir''de geleneksel doku
15 Gesi''de geleneksel doku
16 Geleneksel Kayseri Evleri
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Geleneksel kent dokularında yerel kimlik kavramının tartışılması
2 Kayseri geleneksel kent dokusunun incelenmesi
3 Geleneksel kent dokusunu oluşturan yapı türlerinin kavranması
4 Kayseri''de yerel kimliği oluşturan etkenlerin tartışılması
5 Seçilen örneklem alanda yerel kimlik ve mimari doku ilişkisinin incelenmesi
6 Kent içerisindeki yapıların yerinde incelenerek kültür/kimlik/mekan ilişkilerinin irdelenmesi
7 .
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 8 2 16
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 4 16
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Büyükmıhçı, G., 2005, KAYSERİ''''DE KONUT VE YAŞAM KÜLTÜRÜ, Erciyes Üniversitesi/ İmamoğlu, V., 1992, GELENEKSEL KAYSERİ EVLERİ, Halkbank kültür yayınları / Gabriel A., 1954, KAYSERİ TÜRK ANITLARI, Güneş Matbaası/

Ders İle İlgili Dosyalar