Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSTATİSTİK VE OLASILIK-I Birinci Düzey ENM 209 3 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bulunmuyor
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BANU SOYLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SELDA KAPAN ULUSOY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Senkron/Sınıfta yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilerin deterministik ve olasılıksal sistemler arasındaki farkı kavramaları, olasılıksal düşünme becerilerinin artması, istatistiksel ve veri analizi becerilerinin gelişmesidir. Ayrıca MSExcel, Minitab, Python vb. programlarda uygulama yapma becerilerinin de gelişmesi beklenmektedir.
Dersin Tanımı Bu derste temel istatistik ve olasılık konuları teorik ve uygulamalı olarak ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 İstatistiğe giriş. Veri nedir? Temel kavramlar
2 Betimleyici istatistik. Histogram, Pareto grafiği, Kök-yaprak diyagramı, Box-plot vb. grafiklerin yorumlanması
3 Permütasyon ve Kombinasyon kavramları
4 Olasılık, Olasılık Aksiyomları, Olasılık Teoremleri
5 Koşullu Olasılık, Bağımsız Olaylar, Bayes Teoremi
6 Rastgele değişkenler, Örnek uzay
7 Marjinal dağılım, koşullu dağılım, beklenen değer, medyan, varyans, kovaryans, korelasyon katsayısı
8 Vize
9 Moment, moment çıkaran fonksiyon, çarpıklık, basıklık, Markov eşitsizliği, Chebyshev eşitsizliği, büyük sayılar kanunu
10 Kesikli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
11 Kesikli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
12 Sürekli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
13 Sürekli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
14 Sürekli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Veriyi toplama ve veriyi analiz etme becerisi kazanmak
2 Olasılığa ilişkin temel kavramları tanımlayabilme ve uygulama becerisi kazanmak
3 Rassal değişken kavramını ve olasılık dağılımını açıklayabilme ve hesaplama becerisi kazanmak
4 Özel rastgele değişkenlerin dağılımlarını açıklayabilme becerisi kazanmak
5 Veri toplama ve Analiz konusunda gerçek hayat uygulama becerisi kazanmak
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 10 1 10
Ara sınavlara hazırlık 2 15 30
Ara sınavlar 2 2 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     172
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 10 0
Ödev 2 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Olasılık ve İstatistiğe Giriş Mühendisler ve Fenciler için, 4. Basımdan Çeviri, Sheldon Ross, Nobel Kitabevi, Çeviri Editörleri:Prof. Dr. Salih Çelebioğlu, Prof. Dr. Reşat Kasap
Yardımcı Kaynaklar -Mendenhall, W. , and Sincich, T. Statistics for Engineering and The Sciences, (Fifth Edition), Prentice Hall, Pearson Educational International, 2007. -Scheaffer R.L. and McClave J.T. Probability and Statistics for Engineers. Duxbury Press. -Bowerman, B İşletme İstatistiğinin Temelleri (4.Basım). Nobel Yayınevi. Essentials of business statisrics. -WW.Hines and D.C. Montgomery. Probability and Statistics in Engineering. Wiley. -F. Akdeniz. Olasılık ve İstatistik. 22.Baskı. Akademisyen kitabevi. -Python Eğitimi. https://www.udemy.com/python-egitimi/learn/lecture/14382416?start=75#content

Ders İle İlgili Dosyalar