Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU'NUN DİNİ FOLKLORU İkinci Düzey FDB 584 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun GÜNGÖR, Prof. Dr. Mustafa ÜNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Çeşitli Dinler ve İnançlara ev sahipliği yapmış olan Anadolu’yu yakından tanıtmak, Anadolu’daki çeşitli dinler, inançlar ve mezhepler hakkında öğrencilere bilgi vermek, Türkiye’de yaşayan Yahudi ve Hıristiyanlar hakkında bilimsel bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve çokluk içinde birlikte yaşama yetisi kazandırmak.
Dersin Tanımı Öğrenci, Anadolu’yu kültürel açıdan tanıyabilecek, Türkiye’deki Yahudi ve Hıristiyanları inanç ibadet ve gelenekleri açısından daha iyi tanıyarak, ortak kültürel, bilimsel ve ticari ilişkiler kurabilecek, ayrıca Anadolu’da bulunan Sabataycılar, Ermeniler Süryaniler ve Fener Rum Patrikhanesi gibi çeşitli grupları tanıma imkânına kavuşacaktır

Dersin İçeriği
1 Tarihi ve Dini Açıdan Anadolu
2 Anadoluda Yaşamış Tarih Öncesi Dinler
3 Anadoluda Yahudilik ve Yahudiler
4 Günümüzde Türkiyedeki Yahudiler
5 Yahudilik Açısından Anadoludaki Önemli Yerler
6 Hıristiyanlık Açısından Anadolu
7 Antakya ve Hıristiyanlık
8 Anadoluda Meşhur Bazı Azizler ve Ziyaret Yerleri
9 Efes ve Meryem Ana Evi
10 Kapadokya ve Kapadokya Babaları
11 Demre ve Noel Baba
12 Yedi Büyük Konsil ve Anadolu
13 Fener Patrikhanesi ve İstanbul
14 Anadoludaki Önemli Hıristiyan Gruplar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Anadolu’da yaşamış ve yaşamakta olan dinler, inançlar ve çeşitli kültürleri tanır.
2 Anadolu’daki tarihî ve kültürel zenginliğin arka planını kavrar.
3 Yahudilerin Anadolu ile ilişkilerini öğrenir ve Türkiye Yahudilerini tanır
4 Hıristiyanların Anadolu ile ilişkilerini öğrenir ve Türkiye’de Hıristiyanların meşhur ziyaret yerleri hakkında bilgi sahibi olur.
5 Tarihten beri Anadolu’da çeşitli inanç gruplarının birlik beraberlik ve hoşgörü içinde yaşadıklarına tanık olarak, çokluk içinde birlikte yaşamanın felsefesini kavrar ve bu olumlu tavrı sürdürür.
6 Anadolu'da yaşamış ve yaşamakta olan dinlerin medeniyete katkısını öğrenir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 3 10 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, 1-3, Mircea Eliade, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2003. ; Katolik Hıristiyanlık'ta Azizlik ve Azizler, Kemal Polat, Salkımsöğüt Yayınevi, Erzurum, 2008. ; Tanrıların Vatanı Anadolu, C. W. Ceram, Remzi Kitabevi, İstanbul 1992.
Yardımcı Kaynaklar Türkistan’dan Türkiye’ye Alevilik – Bektaşilik, Abdurrahman Küçük –M. A. Küçük, Berikan Yayınevi, Ankara, 2009. ; Anadolu Anatanrıçası Kibele, Mehmet Yaşar Ünal, Öteki Yayınevi, Ankara, 2003.

Ders İle İlgili Dosyalar