Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
METİN YAZARLIĞI Birinci Düzey RTS 214 Zorunlu 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL ÇİLİNGİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bir film, dizi, reklam senaryosunu oluşturabilmek ve bunların içerik ve biçim olarak daha iyi kavrayabilmek için gerekli olan bir dramaturji oluşturmanın öğelerini, kurallarını ve farklı anlatı türlerinin özelliklerini kuramsal olarak ele almak, örnekleri izleyip değerlendirerek pekiştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Bir film, dizi, reklam senaryosunun içeriğini, yapısal unsurlarını (kompozisyon) oluşturacak öykünün, anlatının çıkış safhalarının oluşturulmasındaki yapıtaşlarının çeşitli anlatı türleri bağlamında irdelenmesini, örnekler izlenerek kuramsal bilgilerin analizini, değerlendirilmesini içerir.

Dersin İçeriği
1 Metin nedir?, metin yazmak ile ilgili genel kurallar nelerdir?
2 Medyadaki metin türleri
3 Aristoteles''''in "Poetika" eseri ve tragedya kavramı
4 Tiyatro Dramaturjisi
5 Sinema- edebiyat ilişkisi
6 Dramaturjik kavramlar. Kuramsal ve uygulamalı dramaturji üzerine. Aksiyon, olgu ve olay, durum ve şartlar. Çatışma çeşitleri ve modelleri.
7 Geleneksel anlatı
8 Vladimir Propp''''un Masal Biçimbilim Yaklaşımı
9 Joseph Campbell''''ın Kahramanın Sonsuz Yolculuğu
10 Sinemada çağdaş anlatı.
11 Geleneksel-çağdaş anlatı karşılaştırması
12 Tv Program metni hakkında bilgi
13 Televizyon dizi anlatısı
14 Reklam anlatısı
15 Sinopsis, tretman ve ayrımlama senaryosu hakkında bilgilendirme I
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bir dramaturji oluşturmanın öğelerini, yöntemlerini özümser.
2 Bir senaryo yazım sürecinin dramatik yapısına hakim olur.
3 Kompozisyon öğelerini ve söylem oluşturmayı öğrenir.
4 Aristoteles''in Poetika eserinde yer alan trajedi ile ilgili kavramları öğrenir ve bunların senaryo yapıları içerisindeki önemini kavrar.
5 Metin yazma ile genel kuralları öğrenir.
6 Sinemada farklı anlatı türlerine ait örnekleri nasıl izlemesi ve değerlendirmesi gerektiğini kavrar.
7 Geleneksel ve çağdaş anlatılı bir filmin dramaturjik yapısını analiz eder.
8 Reklam, belgesel, dizi ve film senaryoları arasındaki temel farklılıklarını kavrar.
9 Reklam, belgesel, ve dizi metinleri hakkında genel bilgi edinir.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 11 2 22
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 1 2
Toplam iş yükü     113
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Aristoteles (Poetika),Y. Demir (Filmde Zaman ve Mekân Üzerine) B. Foss (Film ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji)
Yardımcı Kaynaklar M. Parkan (Brecht Estetiği ve Sinema)., Ö. Gürbüz (Sinema Dramaturjisi: "Asiye Nasıl Kurtulur?" Filmlerinin Dramaturjik Çözümlemesi). Semir Aslanyürek (Senaryo Kuramı), U. Eco (Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti), J. Costello (Senaryo Yazımı), M. Jahn (Anlatıbilim)

Ders İle İlgili Dosyalar