Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KUR'AN İLİMLERİ İkinci Düzey TİB 0552 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İBRAHİM GÖRENER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İBRAHİM GÖRENER
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Kur''an ilimlerinin tefsir ilmi içerisindeki fonksiyonunu örnekler üzerinde derinlemesine incelemek
Dersin Tanımı Kur''an''ın anlaşılmasına yardımcı olan ve çoğunluğu tarihsel verilere dayanan ilimler

Dersin İçeriği
1 Kur''an ilimleri ile Tefsir usulü arasındaki ayırım
2 Tefsir Metodu şeması içerisinde Kur''an ilimlerinin yeri
3 Kur''an ilimleri literatürü (Genel eserler)
4 En önemli Kur''an ilimleri ve eserleri: Esbab-ı Nüzul
5 Mekki-Medeni''liğin Kur''an''ın anlaşılmasındaki rolü
6 Nesih konusunun tefsir ilmindeki yeri
7 Muhkem-Müteşabih konusu
8 Kur''an''da Mecaz-Hakikat
9 Resmu''l-Mushaf
10 Garib, Mübhem ve Müşkil
11 İcaz
12 Vücuh ve Nezair
13 Kısas-Aksam
14 Tefsirin Muhataba göre belirlenmesi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kur''an ilimlerinin metot şemasındaki yerini bilmek
2 Kur''an ilimlerinin oluşum sürecini kavramak
3 Hangi problem karşısında hangi Kur''an ilmine müracaat edileceğinin pekiştirilmesi
4 Konuyla ilgili literatüre hakimiyet
5 Kur''an ilimlerini kullanarak anlama çalışması yapmak
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 6 1 6
Kısa sınavlar 4 1 4
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 5 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     145
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Ders Notu, 2. Zerkeşi, Burhan 3. Suyuti, İtkan
Yardımcı Kaynaklar Her bir ilme dair yazılmış özel literatür

Ders İle İlgili Dosyalar