Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YETERLİ VE DENGELİ BESLENME Birinci Düzey ELK107 1 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUALLA AYKUT
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Ders konuları teorik anlatımla verilir. Menü düzenleme ve vücut ağırlıklarının değerlendirilmesine ilişkin pratik sınıf çalışması yapılır.
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilere beslenmenin önemini, sağlık üzerindeki etkilerini, besin gruplarını ve besleyici değerlerini, yeterli ve dengeli beslenmek için besin gruplarından günde alınması gereken porsiyon miktarlarını, uygun menü düzenlemeyi ve kendi vücut ağırlıklarını değerlendirmeyi öğretmektir.
Dersin Tanımı Bu ders haftada bir saatlik seçmeli bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Beslenmenin Tanımı, önemi ve sağlık üzerindeki etkileri
2 Proteinler; vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük gereksinme.
3 Karbonhidratlar; vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük gereksinme
4 Yağlar; vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük gereksinme.
5 Vitaminler, mineraller ; vücuttaki görevleri.
6 Besin grupları.
7 Et,yumurta, Kurubaklagiller grubu besleyici değerleri
8 Süt ve sütten yapılan besinler, besleyici değerleri.
9 Sebze ve meyveler; besleyici değerleri.
10 Tahıllar ve tahıl ürünleri, besleyici değerleri
11 Yağlar ve şekerler, besleyici değerleri.
12 Yeterli ve dengeli beslenmek için besin gruplarından günde kaç porsiyon alınmalıdır?
13 Günlük beslenme durumunun değerlendirilmesi.
14 Vücut Ağırlığının değerlendirilmesi . Beden Kütle İndeksi , hesaplanması ve değerlendirilmesi.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersin sonunda Dönem I öğrencileri; Beslenmenin Tanımı, önemi ve sağlık üzerindeki etkilerini bilecekler.
2 Proteinler, karbonhidratlar ve yağların vücuttaki görevleri, kaynakları ve günlük gereksinmesini bilecekler.
3 Vitaminler ve minerallerin vücuttaki görevlerini sayabilecekler.
4 Besin gruplarını sayabilecekler.
5 Et,yumurta, kurubaklagiller , Süt ve sütten yapılan besinler, Sebze ve meyveler, Tahıllar ve tahıl ürünleri, Yağlar ve şekerler grubunun besleyici değerlerini bilecekler.
6 Yeterli ve dengeli beslenmek için besin gruplarından günde kaç porsiyon alınması gerektiğini ve besin gruplarında yer alan yiyeceklerin porsiyon ölçülerini ifade edebilecek.
7 Besin gruplarından günlük tüketilen besin tür ve miktarlarına göre, günlük beslenme durumunu değerlendirebilecek.
8 Ağırlık ve boy ölçüm değerlerini kullanarak Beden Kütle İndeksini hesaplayabilecek.
9 Bulunan Beden Kütle İndeksinden bireyin vücut ağırlığını; normal, hafif şişman, şişman olarak değerlendirebilecek .
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2 Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3 Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11 Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12 Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     36
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Baysal A. Beslenme (14.Baskı) Hatipoğlu Yayınevi, Ankara, 2012. 2-Aykut M. Yeterli ve Dengeli Beslenme. İçinde Halk Sağlığı Genel Bilgiler. Öztürk Y, Günay O. Erciyes Üniversitesi Yayınları No. 172, Kayseri, 2011. S.1301-1308.
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders İle İlgili Dosyalar