Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARIMSAL ÜRÜNLERİ KURUTMA TEKNİĞİ İkinci Düzey BSM623 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. BÜNYAMİN DEMİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Ürünlerin bozulmadan uzun süre saklanması için kullanılan yöntemlerden biri olan kurutma kavramını öğretmektir. Ürünlerden alınacak nem miktarı saptanarak bu nemin uzaklaştırılması için gerekli hava miktarının saptanması, bu havanın kurutucu içinden geçirilmesi ile ürün neminin düşürülmesi aşamalarında gerekli hesaplamaları yapmak amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Tarımsal ürünleri kurutma prensipleri ve kullanılan yöntemler

Dersin İçeriği
1 Tarım ürünleri ile nem arasındaki temel ilişkiler
2 Tarım ürünlerinde bulunan nemin belirlenmesi
3 Nemli havanın özellikleri
4 Psikrometrik diyagramın kullanılarak havanın özelliklerinin belirlenmesi
5 Kurutma ve havalandırma sistemlerinde hava akımının karşılaştığı dirençler
6 Hava kanallarının yapım ve sisteme yerleştirilmesi
7 Ürün kurutma ve havalandırma işlemlerinde hava akımı sağlama yöntemleri
8 Ara sınav
9 Kurutmanın evreleri
10 Kurutma sırasında ısı ve kütle iletimi
11 Kurutucu tipleri: Ürünün hareketsiz olduğu kurutucular
12 Kurutucu tipleri: Ürünün hareketli olduğu kurutucular
13 Ot kurutma düzenleri
14 Tahıl ve benzeri taneli ürünler, sebze ve meyvelerin kurutulması
15 Kurutucu seçimi
16 Final sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarım ürünleri ile nem arasındaki ilişkileri bilir,
2 Nemli havanın özelliklerini kavrar,
3 Psikrometrik diyagramı kullanarak havanın özelliklerini saptar,
4 Kurutma için gerekli hava ve ısı enerjisini belirler,
5 Ürün hava akımı ilişkilerini bilir,
6 Kurutma ve havalandırma sistemlerinde havanın karşılaştığı dirençleri bilir,
7 Hava kanallarının sistem içine yerleştirilmesini yapar,
8 Kurutulacak ürüne göre kurutuma yöntemini ve kurutucuyu seçer,
9 Tahıl, sebze, meyve, ot gibi değişik ürünleri kurutulmasını yapar,
10 Tarım ürünlerinin kurutulmasında kullanılan kurutucu tiplerini seçer.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İlaçların canlı vücudundaki farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini betimleme
2 Hücrede ilaç hedefi molekülleri tanıma ve uyarı iletimindeki rollerini betimleme
3 Hücreler arası iletişimi sağlayan aracı molekülleri (nörotransmitterler, otakoidler, hormonlar) betimleme; bu moleküllerin etkilerini, etki mekanizmalarını kavrama ve ilaç hedefi olarak işlevlerini önerme
4 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanıma, farmakolojik problemlerin çözümünde uygun yöntemleri seçme ve deneyleri tasarlama
5 Yayınlanmış bilimsel verileri çözümleme, yorumlama ve yargılama
6 Verileri ölçme-değerlendirme yöntemlerini tanıma ve bilimsel verilerin istatistiksel çözümlemesini düzenleme
7 Eğitimin biliminin temel kavramlarını tanımlama
8 Temel farmakolojik araştırmalarda iş gören alet ve gereçleri kullanma
9 Deney hayvanlarına bakım, besleme ve ilaç uygulaması yapma
10 Farmakolojide kullanılan araştırma yöntemlerinden en az ikisini; uygun nitelikte, sürede ve ekonomik şekilde yürütme.
11 Yayınlanmış bilimsel verilere ulaşma
12 Bilimsel sunu yapma
13 Bilimsel yayın yazma
14 Farmakolojideki problemlerin çözümünde, bilimsel yöntemlerin gücünü anlama ve benimseme
15 Bilimsel araştırmalarda etik değerlere uyma
16 İyi Laboratuar Uygulamaları” klavuzlarına uygun şekilde çalışma
17 Bilimsel araştırmalarda ekip çalışması anlayışını kazanma
18 İnsan ilişkilerinde doğru, dürüst ve tutarlı davranışlar sergileme
19 Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemek ve mesleki uygulamalardaki değişimlere uyum sağlamak için; sürekli bir biçimde yeni bilgilere ulaşma alışkanlığı edinme
20 Yaşam boyu kendi kendine öğrenmenin önemini kavrama
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 7 14
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 4 8
Laboratuvar 4 6 24
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 6 6
Araştırma 2 6 12
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Abdülkadir Yağcıoğlu, 1999. Tarım Ürünleri Kurutma Tekniği. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Makinaları Bölümü Yardımcı Ders Kitabı. E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No:536
Yardımcı Kaynaklar (1) Otto J. Loewer, Thomas C. Bridges, Ray A. Bucklin, 1994. On-Farm Drying and Storage Systems, ASAE ISBN:0-929355-53-9

Ders İle İlgili Dosyalar