Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TIBBİ LABORATUVAR BİLGİSİ Birinci Düzey SEC227 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ LEMAN KARBUKAN NAYİM
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞR. GÖR. LEMAN KARABUDAK NAYİM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli YÜZYÜZE
Dersin Amacı Çalışabilecekleri laboratuvar birimindeki temel uygulamaları bilen sağlık teknikeri yetiştirmek
Dersin Tanımı Temel tıbbi laboratuvar bilgisinin edinilmesi.

Dersin İçeriği
1 Laboratuvar nedir? Özellikleri nelerdir? Uyulması gereken kurallar
2 Tıbbi Laboratuvar nedir? Özellikleri nelerdir? Uyulması gereken kurallar
3 Laboratuvar örnek kabul ve ret kriterleri
4 Laboratuvarda çalışan personeller ve görevleri
5 Seroloji nedir, serolojik testlerde örnek ret ve kabul kriterleri
6 CBC nedir, parametreleri, örnek kabul ve ret kriterleri
7 Mikrobiyoloji lab.çalışma esaaları, örnek kabul ve ret kriterleri
8 Biyokimyasal testler nelerdir, örnek kabul ve ret kriterleri
9 Ara sınavı
10 Tüberküloz ve mikoloji laboratuvarı, örnek kabul ve ret kriterleri
11 Genetik laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriterleri
12 Patoloji laboratuvarı uygulamaları, örnek kabul ve ret kriterleri
13 Nükleer tıp laboratuvarı uygulamaları örnek kabul ve ret kriterleri
14 İmmünoloji laboratuvarı uygulamaları örnek kabul ve ret kriterleri,
15 İdrar laboratuvarı uygulamaları örnek kabul ve ret kriterleri
16 Tıbbi atıklar
17 Final sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 hastane çalışmalarında enfeksiyondan korunmada yapması gerekenleri bilir ve uygulaması beklenir
2 steril malzeme nedir, dezenfeksiyon nedir, temel uygulama yöntemlerini bilir
3 el hijyeninin önemini bilir ve doğru şekilde uygulaması beklenir
4 bakteriyoloji, parazitoloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
5 seroloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
6 patoloji laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
7 biyokimya, idrar laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
8 nükleer tıp laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve uygulamaları bilir
9 CBC laboratuvarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir
10 immünoloji, genetik laboratuvarlarında temelde yapılan çalışmaları ve örnek kabul ve ret kritelerini bilir

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2 Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3 Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4 Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5 Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6 Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7 Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8 Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9 Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10 Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11 Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12 Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13 Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14 Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Tıbbi laboratuvar el kitabı, eds. Selda Demirtaş, Murat Can, Berrak Güven, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014.

Ders İle İlgili Dosyalar