Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENEL BİYOLOJİ II İkinci Düzey BİY102 2 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ, PROF. DR. MEHMET YAŞAR DADANDI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Her konu için gerekli materyaller önceden hazırlanıp kontrol edildikten sonra Erudm platformu üzerinden öğrencilerle paylaşılır. Bu sayede öğrencilerin derse önceden hazırlanmaları ve konu hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır. Ders esnasında konu anlatılırken özellikle görsel materyallerden yararlanılır ve gerektiğinde mekanizmayı daha iyi anlatabilmek için çizim programları kullanılarak görsel nesneler yeniden çizilir. Animasyonlarla da konuların daha iyi anlaşılması hedeflenir. Dersin sonunda öğrencilerden geri bildirim alınarak dersin etkinliği değerlendirilir. Ayrıca, her dersin sonunda o konuyla ilgili özetleyici sorular hazırlanır ve Erudm portalı üzerinden öğrencilerle paylaşılır. Bu sayede öğrencilerin konuları tekrar etmeleri ve öğrenmelerini pekiştirmeleri amaçlanır.
Dersin Amacı To ensure that students gain basic knowledge and skills in the field of biology by comprehensively examining the basic features of living things, biological hierarchy, basic features and classification of the animal and plant kingdoms, structure and functions, physiological processes, behaviors, and ecology.
Dersin Tanımı Bu ders, biyoloji biliminin temel prensiplerini ve canlıların çeşitliliğini inceleyen kapsamlı bir giriş niteliğindedir. Öğrenciler, canlıların temel özelliklerinden başlayarak biyolojik hiyerarşiyi, hayvan ve bitki alemlerinin temel özelliklerini ve sınıflandırılmasını, hayvanlarda yapı ve işlevi, fizyolojik süreçleri, davranışları ve ekoloji konularını öğrenirler. Ders, teorik bilgilerin yanı sıra güncel örnekler, görsel materyaller ve tartışma sorularıyla zenginleştirilerek öğrencilerin konuları daha iyi anlamaları ve derinlemesine düşünmeleri hedeflenerek işlenir.

Dersin İçeriği
1 Bitkilerin morfolojik, anatomik yapısı ve büyüme
2 Bitkilerde madde taşınması
3 Bitkilerde üreme
4 Bitkilerde uyarılma ve uyarılara karşı verilen tepkiler
5 Hayvanlarda Yapı ve İşlev: Hayvan vücudunu oluşturan temel yapılar nelerdir? (Hücre tipleri, epitel doku, bağ doku)
6 Kan Doku, Kas Dokusu, Kemik Doku, ve Sinir Doku
7 Ara Sınav
8 Hayvanlarda görülen farklı vücut planları (Simetri, vücut boşluğu, segmentasyon vb.) ve temel organ sistemleri nelerdir? Kan dolaşımı nasıl gerçekleşir? Dolaşım sistemleri nasıl çalışır? Farklı hayvan gruplarında görülen dolaşım çeşitleri.
9 Hayvanlarda Fizyolojik Süreçler - 1: Hayvanlar nasıl beslenir? Sindirim sistemi nasıl çalışır? Farklı hayvan gruplarında sindirim. Hayvanların Solunum sistemleri nasıl çalışır? Farklı hayvan gruplarında solunum çeşitleri nelerdir?
10 Hayvanlarda Fizyolojik Süreçler - 2: Boşaltım nasıl gerçekleşir? Boşaltım sistemleri nasıl çalışır? Farklı hayvan gruplarında boşaltım çeşitleri nelerdir?
11 Sinir sistemi nasıl çalışır? Hayvanlar çevreyi nasıl algılar? Farklı hayvan gruplarında sinir sistemi ve duyu organları nasıldır? Hormonlar ne işe yarar? Endokrin sistem nasıl çalışır? Farklı hayvan gruplarında endokrin sistemin rolü nedir?
12 Hayvanlarda Fizyolojik Süreçler - 3: Üreme çeşitleri nelerdir? Hayvanlarda üreme ve Gelişme
13 Hayvan Davranışları ve Ekoloji: Davranış nedir? Hayvan davranışlarını etkileyen faktörler nelerdir? (Genetik, çevre, öğrenme vb.) Hayvanlarda görülen temel davranış çeşitleri nelerdir? (İçgüdüsel davranışlar, öğrenilmiş davranışlar, sosyal davranışlar, üreme davranışları vb.)
14 Hayvanlar nasıl iletişim kurar? İletişim yöntemleri nelerdir? (Ses, görsel sinyaller, kimyasal sinyaller vb.), Hayvanlar ekosistemlerde hangi rolleri oynar? (Besin zinciri, avcı-av ilişkisi, simbiyoz vb.) Hayvanlar çevrelerine nasıl uyum sağlar?Hayvan biyoçeşitliliği neden önemlidir? Hayvan türlerini tehdit eden faktörler nelerdir? Koruma çalışmaları nasıl yapılmalıdır?
15 Hayvanların Tanımı, Temel Özellikleri ve Sınıflandırılması - Omurgasızlar: Hayvanlar alemi hangi canlıları kapsar? Hayvanların diğer canlılardan (bitki, mantar vb.) temel farkları nelerdir? (Ökaryotik, çok hücreli, heterotrof, hareket yeteneği, sinir sistemi vb.) Omurgasız hayvan grupları nelerdir? Bu grupların temel özellikleri ve örnekleri nelerdir? (Süngerler, sölenterler, solucanlar, yumuşakçalar, eklembacaklılar, derisidikenliler vb.). Omurgalılar: Omurgalı hayvan grupları nelerdir? Bu grupların temel özellikleri ve örnekleri nelerdir? (Balıklar, amfibiler, sürüngenler, kuşlar, memeliler)
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bitkilerin morfolojik ve anatomik yapılarını tanır,
2 Bitkilerde Maddelerin nasıl taşıdığını öğrenir
3 Bitkilerin üreme, çoğalma ve gelişme şeillerini anlar
4 Bitkilerin uyaranlara nasıl tepki vereceğini bilir
5 Canlıların temel özelliklerini ve biyolojik hiyerarşiyi açıklayabilir: Öğrenciler, canlılığı cansızlıktan ayıran temel özellikleri (organizasyon, metabolizma, büyüme, üreme, uyarılara tepki, adaptasyon) ve canlıların atomlardan biyosfere kadar olan organizasyon seviyelerini (atom, molekül, organel, hücre, doku, organ, sistem, organizma, popülasyon, komünite, ekosistem, biyosfer) tanımlayabilecektir.
6 Hayvanların temel özelliklerini ve sınıflandırılmasını ayırt edebilir: Öğrenciler, hayvanlar aleminin temel özelliklerini (ökaryotik, çok hücreli, heterotrof, hareket yeteneği, sinir sistemi vb.) ve omurgasız ve omurgalı hayvan gruplarını (süngerler, sölenterler, solucanlar, yumuşakçalar, eklembacaklılar, derisidikenliler, balıklar, amfibiler, sürüngenler, kuşlar, memeliler) temel özellikleri ve örnekleriyle birlikte ayırt edebilecektir.
7 Hayvanlarda yapı ve işlev arasındaki ilişkiyi açıklayabilir: Öğrenciler, hayvan vücudunu oluşturan temel yapıları (hücre tipleri, epitel doku, bağ doku, kas doku, sinir doku), temel organ sistemlerini (sindirim sistemi, solunum sistemi, dolaşım sistemi, boşaltım sistemi, sinir sistemi, endokrin sistem, üreme sistemi) ve farklı vücut planlarını (simetri, vücut boşluğu, segmentasyon vb.) açıklayabilecektir.
8 Hayvanlardaki fizyolojik süreçleri analiz edebilir: Öğrenciler, hayvanlardaki temel fizyolojik süreçleri (beslenme, sindirim, solunum, dolaşım, boşaltım, sinir sistemi, endokrin sistem, üreme) farklı hayvan gruplarındaki çeşitlilikleriyle birlikte analiz edebilecektir.
9 Hayvan davranışlarını ve iletişimini değerlendirebilir: Öğrenciler, hayvan davranışlarını etkileyen faktörleri (genetik, çevre, öğrenme vb.), temel davranış çeşitlerini (içgüdüsel davranışlar, öğrenilmiş davranışlar, sosyal davranışlar, üreme davranışları vb.) ve hayvan iletişim yöntemlerini (ses, görsel sinyaller, kimyasal sinyaller vb.) değerlendirebilecektir.
10 Ekoloji prensiplerini uygulayabilir: Öğrenciler, hayvanların ekosistemlerdeki rollerini (besin zinciri, avcı-av ilişkisi, simbiyoz vb.), adaptasyon ve hayvan biyoçeşitliliğinin önemini açıklayabilecektir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Hemşirelik felsefesini bilir
2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
3 Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
5 Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
6 Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
9 Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
13 Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     159
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Genel Zooloji Ders Kitabı. Prof. Dr. Abdurrahman Aktümsek, Nobel Yayın Dağıtım
Yardımcı Kaynaklar • Essentials of Biology, Sylvia Mader; Michael Windelspecht • Campell Biyolji, Palme Yayınevi • Biology, Saunders College Publishing, Claude A. Villee, 1988 • Johnson, G. B, The Living World, Mc Graw Hill Companies, 2000.

Ders İle İlgili Dosyalar