Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK FOLKLORU METİN TAHLİLLERİ İkinci Düzey TDE 705 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek makale incelemesi.
Dersin Amacı Sözel metinler vasıtasıyla, kültürün aktarılıp, taşınması ve bu canlı devam edişin temellerinin anlaşılması.
Dersin Tanımı Halk teriminin folklor açısından değerlendirilmesi; folklor-sözlü kültür ve halk-felsefe ilişkisi; sözel kültür ortamlarında iletişim ağları ve odakları vasıtasıyla, aktarımının nasıl yapıldığı değerlendirilecektir. Kültürün taşıyıcısı ve aktarıcısı olan belli başlı ‘edebî tiplerin’ (Dede Korkut, Yunus Emre ve Nasreddin Hoca vb.) Türk kültürü açısından taşıdıkları değer, bu tiplerin görev ve işlevleri ele alınacaktır. Seçilen örnek metinlerden (atasözü, destan, fıkra, vb.) hareketle, Türk halk felsefesine dair karakteristik özellikler belirlenecektir.

Dersin İçeriği
1 Halk teriminin folklor açısından değerlendirilmesi; halk-kültür ilişkisi
2 Tarihsel süreç içerisinde iletişim odakları, ağları ve işlevleri
3 Dilin kullanımı, kullanılan kelimeler ve etimolojik yapılarda halk felsefesinin izleri
4 Türklerde Oğuz-nâme söyleme/ anlatma geleneği ve Oğuz-nâmeler
5 Türk sözel kültürünün taşıyıcı ve aktarıcısı olan belli başlı tipler ve bu tiplerin halk kültürü içerisindeki görevleri/işlevleri (Dede Korkut- boy boylamak, soy soylamak- döşeme söyleme geleneği)
6 Türk halk felsefesi ve töresinin atasözleri ve deyimlere yansıması.
7 Yunus Emre, kültürel kimliği ve eserleri.
8 Ara sınav.
9 Nasreddin Hoca fıkra-tipi kimliği bağlamında Türk kimliğini okumak.
10 Türkülü hikâyeler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı.
11 Bilmeceler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı.
12 Türküler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı-1
13 Türküler vasıtasıyla dinleyici çevreye kültür aktarımı-2
14 Genel değerlendirme ve tartışma
15 final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2 Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar