Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ KELAM ÇALIŞMALARI Üçüncü Düzey TİB 0506 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. HARUN IŞIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Slayt Gösterimi, Tartışma.
Dersin Amacı Modern çağda kelam ilmini alanında konulu ya da metodolojik açıdan yapılan yeni araştırmalar ve yazılan eserler tanıtılır. Bu çalışmaların önceki kelam eserleriyle mukayesesi yapılır.
Dersin Tanımı Modern dönem Kelam çalışmaları hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 Modern düşüncenin doğuşu
2 Kelam’da yenilik hareketleri
3 Osmanlı dönemi yenilikçi isimler ve eserleri
4 İzmirli ve Yeni İlmi kelam
5 Muhammed Abduh ve Risaletu’t-Tevhîd
6 Şibli Numani ve İlm-i Kelam-ı Cedid
7 İkbal ve dini düşüncesi
8 Batı dünyasında kelam çalışmaları
9 İslam dünyasında kelam çalışmaları
10 Türkiye’de kelam çalışmaları
11 Çağdaş kelam araştırmalarının hedefi
12 Çağdaş kelam araştırmalarının genel muhtevası
13 Çağdaş kelam araştırmalarının önerileri
14 Çağdaş kelam düşüncesinin tenkidi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Kelam alanındaki çağdaş gelişmeleri ve yeni yaklaşmaları bilir.
2 Klasik bilgileriyle yeni yaklaşımları mukayese imkanı bulur.
3 Batı dünyasında meydana gelen ilmi değişim ve terakki hakkında bilgi sahibi olur.
4 İslam dünyasının geri kalış sebepleri ve çözüm önerileri hakkındaki iddialardan haberdar olur.
5 İslami ilimler ve Kelam ilmindeki yeniliğin gerekliliğini kavrar.
6 Yenilik hareketlerini faydalı ve eksik yönleriyle tespit edebilme imkânı kazanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sait Özervarlı, Kelâmda Yenilik Arayışları, İstanbul, 1998; Fazlurrahman, İslam’da İhya ve Reform, Çev. Fehrullah Terkan, Ankara, 2006.
Yardımcı Kaynaklar İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlmi Kelam

Ders İle İlgili Dosyalar