Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ KELAM ÇALIŞMALARI İkinci Düzey TİB 0506 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. HARUN IŞIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Slayt Gösterimi, Tartışma.
Dersin Amacı Modern çağda kelam ilmini alanında konulu ya da metodolojik açıdan yapılan yeni araştırmalar ve yazılan eserler tanıtılır. Bu çalışmaların önceki kelam eserleriyle mukayesesi yapılır.
Dersin Tanımı Modern dönem Kelam çalışmaları hakkında bilgi verir.

Dersin İçeriği
1 Modern düşüncenin doğuşu
2 Kelam’da yenilik hareketleri
3 Osmanlı dönemi yenilikçi isimler ve eserleri
4 İzmirli ve Yeni İlmi kelam
5 Muhammed Abduh ve Risaletu’t-Tevhîd
6 Şibli Numani ve İlm-i Kelam-ı Cedid
7 İkbal ve dini düşüncesi
8 Batı dünyasında kelam çalışmaları
9 İslam dünyasında kelam çalışmaları
10 Türkiye’de kelam çalışmaları
11 Çağdaş kelam araştırmalarının hedefi
12 Çağdaş kelam araştırmalarının genel muhtevası
13 Çağdaş kelam araştırmalarının önerileri
14 Çağdaş kelam düşüncesinin tenkidi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci Kelam alanındaki çağdaş gelişmeleri ve yeni yaklaşmaları bilir.
2 Klasik bilgileriyle yeni yaklaşımları mukayese imkanı bulur.
3 Batı dünyasında meydana gelen ilmi değişim ve terakki hakkında bilgi sahibi olur.
4 İslam dünyasının geri kalış sebepleri ve çözüm önerileri hakkındaki iddialardan haberdar olur.
5 İslami ilimler ve Kelam ilmindeki yeniliğin gerekliliğini kavrar.
6 Yenilik hareketlerini faydalı ve eksik yönleriyle tespit edebilme imkânı kazanır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Sait Özervarlı, Kelâmda Yenilik Arayışları, İstanbul, 1998; Fazlurrahman, İslam’da İhya ve Reform, Çev. Fehrullah Terkan, Ankara, 2006.
Yardımcı Kaynaklar İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlmi Kelam

Ders İle İlgili Dosyalar