Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK POLİTİKALARI VE HEMŞİRELİK İkinci Düzey HSH 607 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ.DR. HANDAN ZİNCİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli AKTİF
Dersin Amacı Tarihsel ve toplumsal tarihsel süreç içinde toplumun sağlığını, sağlık sistemlerini ve hemşireliği etkileyen ekonomik politikaları ve sağlık politikalarını öğrenmesidir
Dersin Tanımı Tarihsel ve toplumsal tarihsel süreç içinde toplumun sağlığını, sağlık sistemlerini ve hemşireliği etkileyen ekonomik politikaları ve sağlık politikalarını öğrenmesini sağlayan programdır.

Dersin İçeriği
1 Sağlık politikaları nedir? Sağlık politikaları neden gereklidir
2 Sağlık politikalarında yöntemsel sorunlar ve farklılıklar Temel kavramlar
3 1800-1945 yılları arasında Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının özellikleri
4 1800-1945 yılları arasında Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının ve toplumsal sağlığa, sosyal güvenlik sistemine ve hemşireliğe etkileri
5 1945-1970 yılları arasında Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının özellikleri
6 1945-1970 yılları arasında toplumsal yapının Dünyada ve Türkiye’de ve toplumsal sağlığa etkileri
7 1945-1970 yılları arasında toplumsal yapının Dünyada ve Türkiye’de sosyal güvenlik sistemine ve hemşireliğe etkileri
8 1970’den günümüze Dünyada toplumsal yapının özellikleri-I
9 1970’den günümüze Türkiye’de toplumsal yapının özellikleri
10 1970’den günümüze ve Dünyada Türkiye’de çalışma yaşamı ve emekçiler
11 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının sosyal güvenlik sistemine etkileri
12 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının sağlık sistemine etkileri
13 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının birinci basamak sağlık hizmetlerine etkileri
14 1970’den günümüze Dünyada ve Türkiye’de toplumsal yapının hemşirelik hizmetlerine etkileri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihsel süreç içerisinde toplum sağlığını etkileyen ekonomik politikaları bilme
2 Dünyada ve Türkiye’deki mevcut sağlık politikalarını bilebilme ve izleyebilme
3 Tarihsel süreç içerisinde ekonomik politikalarla sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi kavrama
4 Tarihsel süreç içerisinde ekonomik politikalarla sağlık politikaları, hemşirelik arasındaki ilişkiyi kavrama
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 3 36
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 12 4 48
Sunum / Seminer hazırlama 7 2 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 7 2 14
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Boratav K (2004) Türkiye İktisat Tarihi. İmge Kitapevi 2. Makal A. (2002) Türkiye’de çok partili dönemde çalışma ilişkileri. İmge Kitapevi 3. Toplum ve Hekim Dergileri. 4. International Journal of Health Services 5. SoL Meclis Sağlık Komisyonu (Alpar, A., Esenler, B., Nalçacı, E., Belek, İ., Hamzaoğlu, O. ve Özkan Ö (2003) Sosyalist Türkiye’de Sağlık. NK Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 6. Nalcacı E, Hamzaoğlu O, Özalp E. (eds) (2006) Eleştirel sağlık sosyolojisi sözlüğü. ISBN: 975827187-3. 7. Belek İ. (2001) Sosyal devletin çöküşü ve sağlığın ekonomi politiği. Sorun Yayınları, İstanbul. 8. International Journal of Health Services 9. Leavitt KJ, Mason DJ. (2002) Policy and politics in nursing and health care .3th ed. 10. Ülker S, Kocaman G, Özkan Ö. (2003). 12 Mayıs 2003 Dünya hemşireler günü özel baskı. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derneği Yayını. ISBN: 975-92521-2-0, 2003. 11. Sines D, Applepy F, Frost M. (2005) Community health care nursing. 3th ed. Blackwell Pub Diğer Kaynaklar: 1. Belek İ, Soyer A. (1995) Sağlıkta özelleştirme. Sorun yayınları, Birinci Baskı, ISBN 975-431-048- 2. Belek İ. (1998) Sınıf sağlık ve eşitsizlik. Sorun Yayınları, İstanbul. 3. Belek İ. (1999) Postkapitalist paradigmalar. Sorun Yayınları, 2. Baskı, İstanbul. 4. Belek İ. (2003) Küba’da sağlık sosyalizmin başarısı. Nazım Kültürevi Kitaplığı:58, SoL Meclis Dizisi:4. 1. Baskı, İstanbul. 5. Belek İ. (2004) Esnek üretim derin sömürü. Nazım Kültürevi Yayınları: 20. ISBN 975-8271-70-9. 6. Brown AJ. (2001) The influence of liberal political ideology on nursing science. Nursing Inquiry, 8(2):118-129. 7. Bodenheimer TS, Grumbach K. (1995) Understanding health policy. Appleton&Lange Press, USA. 8. Brannon RI. (1994) Intensifying care. The hospital industry, professionalization and the reorgonization of the nursing labor process. Baywood pub. 9. Ercan F. (1998) Toplumlar ve ekonomiler, İstanbul: Sarmal Yayınları. 10. Hamzaoglu O. (2007) Kapitalizmin depresyonu ve sağlık: Sağlıkta dönüşüm programı İktisat Dergisi, 479-480: 58-65. 11. Holden C. (2005) Privatization and trade in health services: A review of the evidence. International Journal of Health Services, 35(4):675-689. Çev. Özkan Ö. (2005) Toplum ve Hekim 2005. 12. ICN. (2001) Guidelines on shaping effective health policy. Geneva. 13. Navarro V. (1981) Imperialism, health and medicine. Baywood pub. 14. Øvretveit J. (2003) Nordic privatization and private healthcare. International Journal of Health Planning and Management 18:233-246. Çev. Etiler N. Toplum ve Hekim Dergisi, 2006. 15. Özkan Ö, Çatıker A. (2007). Aile sağlığı hemşireliği: sağlık hizmetlerindeki özelleştirmenin hemşirelik mesleğindeki görünümü. Atatürk Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 10(4): 91-104. 16. Özkan Ö. Uluslararası Hemşire Göçü: Kim(ler) İçin ve Neden Bir Sorundur? Toplum ve Hekim. 2008, 23(3):222-231. 17. Özkan Ö, Hamzaoğlu O: Uluslararası sağlık emek göçü: Ne, nasıl, neden? 3. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu. TÜSAM 3. Sınıf Çalışmaları Sempozyumu. “Türkiye İşçi Sınıfı Ve Emek Hareketi Küreselleşiyor Mu?. İstanbul. (Sözel Bildiri). Kongre Kitabı, 2008. 170-188. 18. Özdemir AM, Özkan Ö (2006). İçerikleri ve adlarıyla kavramların işlevleri: İşçi sağlığı kavramından iş sağlığına geçişin çağrıştırdıkları. (Derleme) Makale). İktisat Dergisi, 479:52-57. 19. Özkan, Ö. (2009) Almanak 2008 Analizleri içinde:Mevcut Sağlık Sistemi İçinde Evde Sağlık Hizmetleri, 545-559. 20. Neoliberal Dönüşüm Sürecinde Üniversiteler içinde: Hamzaoglu, O. ve Özkan, Ö., Neoliberal ekonomik politikaların tıp ve hemşirelik eğitimine etkileri, eds N Ergüneş, S. Alçın, 49-74. TAREM, İstanbul, 2010. 21. Özkan Ö, Çatıker A. (2010) Almanak 2009 Analizleri içinde: Sağlık Sektöründe Esnek Üretim Biçimi Ve Sağlık Emek-Gücüne Etkileri. 22. Sağlık Çalışanlarının Sağlığı 2. Ulusal Kongresi. 2001. Genel-İş Matbaası, Ankara. ISBN 975-6984-28-7. 23. Sosyal Güvenliğin Gaspı, SSK’nın sosyal güvenlik ve sağlık sunumundaki yeri ve geleceği. SES Ankara Şube, Ankara Tabip Odası Yayını. 2005, Mucize Matbaacılık, Ankara. 24. TTB Kocaeli Tabip Odası. (2004) Sağlıkta dönüşüm sözlüğü. ISBN 975-6984-68-6. 25. Navarro V. (2007) Neoliberalism as a class ideology; or the political causes of the growth of inequalities. Int J. Of Health Serv. 37(1):47-62. 26. Leighton, K. (2005). Transcultural nursing. The relationship between individualist ideology and individualized mental health care. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing,12:85-94.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar