Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
RUS KELİME BİLGİSİ II İkinci Düzey RDE 246 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe / Rusça
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ OLGA FJODOROVA DALKILIÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrenciye kelime bilgisi ve alt dalı olarak etimoloji ile ilgili teorik bilgiler ve pratik beceriler öğretmektir. Ders esnasında öğrenci köken bilimi ile ilgili temel kavramları ve sistematik ilişkileri tanıyacak, ayrım edebilecek, işlem yapabilecek ve üretebilecek. Öğrenci, Rus diline ait kelimelerin anlam türleri, kökenleri, bölgesel ve sosyal gruplandırmayı, aktif ve pasif kullanımı, sözlükte kayıt etme ve deyimin içinde fonksiyon alma konularda hakim olabilecek.
Dersin Tanımı Rus kelime bilgisi bahar dönemi dersi etimoloji konusuna odaklanır, Rusça kelime haznesini köken bilimi açısından inceler, sınıflandırır. Rus kelime bilgisi dersinde teorik bilgiler ve pratik alıştırmalar arasında ilişki kuruluyor. Ders kitabı okuma aracı ile ve öğretmenin sözlü ve görsel sunum destek ile kavramlar, sistemler ve örnekler açıklanacak. Tartışma, grup çalışma ve yazılı pratik alıştırma esnasında konular pekiştirilecek. Derste Rus diline ait kelimelerin anlam türleri, kökenleri, bölgesel ve sosyal gruplandırmayı, aktif ve pasif kullanımı, sözlükte kayıt etme ve deyimin içinde fonksiyon alma konuları teorik ve pratik açısından işletilecek.

Dersin İçeriği
1 Eş anlamlı kelimeler. / Tanımı ve türlerin tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 34-38)
2 Eş anlamlı kelimeler. Eş anlamlı sözlüğü kullanımı. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 34-38)
3 Karşıt anlamlılık. / Tanımı ve türlerin tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 39-42)
4 Karşıt anlamlılık. Karşıt anlamlı sözlüğü kullanımı. / Pratik alıştırmalar. Tartışma. Tekrar. Sınava hazırlık. (Kalyuta 2011: 39-42)
5 Kelime bilgisinin alt dalı olarak köken bilimi. Kökeni bakımından Rus dilinin kelime varlığı. Rusça öz söz varlığı: 1. Genel Slav Kelimeler; 2. Eski Rus Kelimeler; 3. Rusçanın kendi kelime varlığı. / Tanımların tartışması, pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 46-47)
6 Köken bilimi açısından Rusça öz söz varlığı. Genel Slav kelimeler, tematik grupları ve etimolojileri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 47-50)
7 Köken bilimi açısından Rusça öz söz varlığı. Genel Slav kelimeler, tematik grupları ve etimolojileri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 47-51)
8 ARA SINAV
9 Köken bilimi açısından Rusça öz söz varlığı. Eski Rusça kelimeleri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 51)
10 Köken bilimi açısından Rusça öz söz varlığı. Rusçanın kendi kelime varlığı. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 52-53)
11 Rus kelime varlığındaki Eski Slavca kelimeleri ve etimolojileri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 54-58)
12 Rus kelime varlığındaki Eski Slavca kelimeleri ve etimolojileri. / Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 54-58)
13 Köken bilimi açısından Rusçadaki yabancı kelimeler. Yabancı kelimeler sözlüğü kullanımı. / Kavramların açıklanması ve tartışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 59-65)
14 Köken bilimi açısından Rusçadaki yabancı kelimeler. Yabancı kelimeler sözlüğü kullanımı. / Kavramların açıklanması ve tartışması. Pratik alıştırmalar. (Kalyuta 2011: 59-65)
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, kelime bilgisi alt dal olarak köken bilimi ile ilgili temel kavramlar ve onların arasındaki ilişki hakim olacak.
2 Öğrenci, çok yönlü bakımından kelime etimolojileri değerlendirme yapabilecek.
3 Öğrenci, Rus kelimelerin kökeni ve Rus kelime varlığın oluşturma etapları tanıyacak ve bu etaplarda oluşan kelimeleri ayırıp kullanabilecek.
4 Öğrenci, sözlük çeşitleri tanıyacak ve kullanabilecek.
5 Öğrenci, işlettiği konular üzerinde tartışabilecek.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
2 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
3 Alan içi ve çok alanlı takımlarda etkin çalışmak ve/veya liderlik rolü üstlenebilmek
4 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri takip etmek, katılımcı olabilmek
5 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
6 Herhangi bir sanat eserini çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
7 Estetik beğeni yetkinliğine sahip olmak ve bu yönünü sanat görüşlerine, tasarımlarına yansıtabilmek
8 Çağdaş sanat tasarım materyal ile tekniklerini kullanmak ve estetik bir ürün yaratabilmek
9 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
10 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları diğerlerine etkili bir şekilde sunabilmek
11 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün tasarımlarına ulaşmada kullanabilmek
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 1 3
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     95
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kalyuta, A. (2011). Pratik Rus kelime bilgisi. İstanbul: Multilingual.
Yardımcı Kaynaklar 1) Шанский, Н.М. (2009). Лексикология современного русского языка: Учебное пособие. Изд. 4-е, доп. Москва: Книжный дом «Либроком», 312 с. 2) Кузнецова, Э.В. (1989). Лексикология русского языка: Учеб. пособие для филол. фак. ун-тов. 2-е изд., испр. и доп. Москва: Высшая школа, 216 с. 3) Розенталь, Д.Э., Голуб, И.Б. & Теленкова, М.А. (2010). Современный русский язык. 11-е изд. Москва: Айрис Пресс, 448 с. 4) Розенталь, Д.Э. & Теленкова, М.А. (1976). Словарь-справочник лингвистических терминов. 2-е изд., испр. и доп. Москва: Просвещение, 544 с. 5) Dietrich, A.P. (2001). Eski Rusça Dilbilgisi. İstanbul: Multilingual, 184 s. 6) Dietrich, A.P. (2002). Eski Slavca Dilbilgisi. İstanbul: Multilingual, 131 s. 7) Успенский, Б.А. (1994). Краткий очерк по истории русского литературного языка (XI-XIX вв.). Москва: Гнозис, 240 с. 8) Александрова, З.Е. (1986). Словарь синонимов русского языка. Под ред. Л.А. Чешко. Москва: Русский язык, 600 с. 9) Фасмер, М. (1986-1987). Этимологический словарь русского языка. Изд. 2-е, стереотипное. Пер. с нем. и доп. чл.-корр. АН СССР О.Н. Трубачева. Под. ред. и с предисл. проф. Б.А. Ларина. Ред. М.А. Оборина. В 4 т. Т.1 (А-Д). Москва: Прогресс, 576 с. 10) Этимологические словари русского языка Шанского (ЭСРЯ). (2012). Словород. Сайт о происхождении и образовании русских слов. http://www.slovorod.ru/etym-shansky/index.html

Ders İle İlgili Dosyalar