Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARIMSAL MÜCADELE MEKANİZASYONU Birinci Düzey BTS313 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. CEVDET SAĞLAM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli TEORİK ve UYGULAMA DERSLERİ
Dersin Amacı Bitkisel üretimde bitkileri zararlı etmenlere karşı korumaya yönelik mücadele yöntemlerinin öğretilmesi, bitki koruma makinalarının özellikleri ve çalışma prensiplerinin kavranması
Dersin Tanımı Bitki koruma yöntemlerinin tanımı, uygulanacak yöntemleri ve makinalarının seçimi, bitki koruma makinaları; Pülverizatörler, tozlayıcılar ve diğer makinaların özellikleri ve çalışma prensipleri

Dersin İçeriği
1 Dersle ilgili genel bilgiler, bitki koruma makinalarının tipleri, pülverizasyon tekniği
2 Sıvı ilaç uygulamalarında temel pülverizasayon karakteristiklerinin (damla çapı, damla sıklığı, damla çapı dağılım aralığı, ilaç normu, kaplama oranı ve hüzme açısı) açıklanması
3 Ortalama damla çapını ifade etmede kullanılan çeşitli çap terimlerinin açıklanması, Damla çaplarına göre pülverizasyonların sınıflandırılması
4 Damla çapına etkili faktörler, Damla çapı ölçme yöntemleri, İlaç damlalarının hedefte tutunmasını etkileyen faktörler
5 İlaç sürüklenmesi ve etkili faktörler, İlaç sürüklenmesinin azaltılması için ekipman ve uygulama yöntemleri
6 Pülverizatörlerin ana yapı elemanları (İlaç deposu, karıştırıcı, pompa, hava deposu)
7 Pülverizatörlerin ana yapı elemanları (Basınç regülatörü ve manometre, filtreler, vanalar, püskürtme boruları ve askı sistemleri)
8 Pülverizatörlerin ana yapı elemanları (depo doldurma sistemleri, verdi ve doz ayar sistemleri, memeler)
9 Pülverizatör memelerinin sınıflandırılması, pülverizatör memelerinin kodlanması, memelerde aşınma ve önlenmesi
10 Memelerde damla oluşum aşamaları, basınç enerjili (hidrolik) memeler, gaz enerjili (pnömatik) memeler
11 Hidrolik pülverizatörler, Yardımcı hava akımlı ilaç uygulama tekniği, Pnömatik pülverizatörler, Santrifüj pülverizatörler
12 Sırt pülverizatörlerinin tipleri ve çalışma ilkeleri, Sisleyiciler (sisleme makinaları), Sislemenin yararları, Sislemede dikkat edilecek hususlar
13 Tozlayıcılar ve çalışma ilkeleri, Tozlayıcıların ana yapı elemanları, Mikrogranül uygulayıcıları, Fümigasyon ve sterilizasyon ekipmanları
14 Bitki koruma makinalarında kalibrasyonun önemi, Pülverizatörlerin kalibrasyonu, Tozlayıcı ve mikrogranül uygulayıcı makinaların kalibrasyonu
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sıvı ilaç uygulamalarında temel pülverizasyon karakteristiklerinin öğrenilmesi, bu karakteristikler arasındaki ilişkilerin anlaşılması
2 Pülverizasyonda damla çapına etkili faktörleri öğrenilmesi, ortalama damla çapını ifade etmede kullanılan çeşitli çap terimlerini tanımlanması
3 Pülverizatör tiplerinin ve ana yapı elemanlarının tanınması ve çalışma ilkelerinin öğrenilmesi
4 Pülverizatörlerde kullanılan meme tiplerinin kavranması, bunlarda damla oluşum ilkelerinin öğrenilmesi
5 Sisleyicilerin tiplerini ve parçalarını tanır, çalışma ilkelerini bilir
6 Tozlayıcıların ve mikrogranül uygulayıcıları tiplerinin ve parçalarının kavranması, çalışma ilkelerinin anlaşılması
7 Bitki koruma makinalarında kalibrasyonun öğrenilmesi ve kalibrasyonun yapılmasının kavranması
8 Bitki koruma makinalarında bakım ve korumanın önemini kavrar, bakımını ve korunmasını yapar
9 İlaç sürüklenmesini tanımlayarak etkili faktörleri açıklar ve sürüklenmenin azaltılmasında alınacak önlemleri bilir.
10 Bitki koruma makinaları ile çalışmada temel güvenlik kurallarının öğrenilmesi

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
2 Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
3 Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
4 Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
5 Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
6 Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
7 Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
8 Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
9 Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
10 Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
11 Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
12 Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
13 Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
14 Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
15 Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
16 Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
17 Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
18 Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 2 16
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 2 4
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Çilingir, İ. ve Dursun, E., 2002. Bitki Koruma Makinaları. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları: 1531, Ders kitabı: 484, Ankara
Yardımcı Kaynaklar Zeren, Y. ve Bayat, A., 1995. Tarımsal Savaş Mekanizasyounu. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 108

Ders İle İlgili Dosyalar