Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OKLÜZYON Birinci Düzey DOR 626 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Diş hekimliği Fakültesinde okutulan lisans ortodonti derslerini almış olmak
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET YAĞCI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Çiğneme sisteminin işleyişini, fizyolojisi ile dişlerle ve çevre dokularla olan ilişkisini tartışabilmek ve çiğneme sisteminin rahatsızlıklarının tedavisi için gerekli prensipleri sorgulayabilmektir.
Dersin Tanımı Çiğneme sisteminin fonksiyonel anatomisi, Diş okluzyonu ve düzenlenmesi, alt ve üst çene diş arkı ilişkileri, TME hareketlerinin mekaniği, Okluzyon tipleri, Okluzal planlama türleri, Okluzal morfoloji

Dersin İçeriği
1 Çiğneme Sisteminin Fonksiyonel Anatomisi I( Dişler, İskeletsel yapılar, TME)
2 Çiğneme Sisteminin Fonksiyonel Anatomisi II (Ligamentler, Çiğneme kasları)
3 Çiğneme Sisteminin Ana Fonksiyonları
4 Dişlerin Oklüzyonu ve Dizilimi I
5 Dişlerin Oklüzyonu ve Dizilimi II
6 Diş okluzyonu ve düzenlenmesi, alt ve üst çene diş arkı ilişkileri
7 Temporomandibular eklem (TME) anatomisi
8 TME hareketlerinin mekaniği ve etkili olan yapılar
9 TME rahatsızlıklarının etiyolojisi ve sınıflaması
10 Mandibular hareket mekaniği
11 Oklüzyon Türleri, Normal ve İdeal Oklüzyon
12 TME İçin Optimum Fonksiyonel Oklüzyon Kriterleri
13 Dişler İçin Optimum Fonksiyonel Oklüzyon Kriterleri
14 Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar
15 Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik)
16 Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut)
17 Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri)
18 Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri)
19 Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin Önşartlar
20 Ortodontide oklüzyon

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İnsan çiğneme sistemini mekanizmasını tartışabilecektir.
2 Temporomandibular eklemi tanımlar
3 Temporomandibular eklemin bölümlerini, yapılarını ve görevlerini açıklar
4 Alt çene hareketini, hareket eksenlerini ve düzlemlerini özetler.
5 İnsan çiğneme sisteminin dişlerin oklüzal morfolojisi üzerine etkisini değerlendirir.
6 Bennet açısı, kondil yolu eğimi, kesici yolu eğiminin oklüzyon üzerine etkilerini tartışabilir
7 Oklüzyon çeşitlerini birbirinden ayırt eder ve farklarını açıklar.
8 Ortodontik tedavi ile hedeflenen oklüzyon tiplerini tanımlar.
9 Ortodontik tedavi ile hedeflenen oklüzyon tiplerinin avantajlarını açıklar.
10 Ortodontik tedavi ile hedeflenen oklüzyon tiplerinin dezavantajlarını açıklar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
4 İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
5 Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
6 İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
7 İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
8 İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
9 Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
10 İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
11 Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 18 4 72
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 1 4 4
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 4 4
Laboratuvar 2 4 8
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 4 4
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 25
Ödev 1 25
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar