Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TOPLUMSAL ETKİLEŞİM VE DAVRANIŞ ÇÖZÜMLEMELERİ İkinci Düzey HİT 556 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. Özlem IŞIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, teorik.
Dersin Amacı Çağdaş-modern toplum gündelik yaşamda sürekli olarak farklı ve yeni sorunlarla karşılaşmaktadır. Bireylerin yaşamını doğrudan etkileyen bu sorunlarla başa çıkmanın güçlüklerinin tartışıldığı bu derste, bireylerin çevrelerine çözüm üreterek etkin biçimde katılma yolları ele alınmaktadır.
Dersin Tanımı Gündelik yaşamda sosyo-kültürel ve ekonomik yapının bireylerin davranışları üzerindeki etkilerini analiz etmeyi amaçlayan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 -Toplumsal etkileşim kavramı, günlük hayatta biçimsel ve biçimsel olmayan karşılaşmalar... -Günlük rutin hayatın içinde toplumsal etkileşim... -Sözel olmayan iletişim ve etkileşim, -Günlük hayatın rutin karşılaşmalarında uygar kayıtsızlık, -Uygar kayıtsızlığın günlük hayatı sürdürmede önemi ve gerekliliği.. -Toplumsal etkileşimde gündelik hayatın incelenmesinin gerekliliği
2 -Sözel olmayan iletişim ve toplumsal etkileşim: yüz, jestler ve duygular -Sembolik etkileşim -Paul Ekman''''''''ın yüz hareketleri çözümlemesi... -Sözel olmayan iletişim ve toplumsal cinsiyet, -"Toplumsal cinsiyet" kavramı, -Toplumsal cinsiyet ve cinsellik
3 -Toplumsal cinsiyetin toplumsallaşması -Toplumsal etkileşimin kuralları, -Toplumsal etkileşimde davranış çözümlemelerinde etnometodoloji ve Harold Garfinkel''''in deneyleri ve çözümlemeleri -Toplumsal etkileşim ve davranış çözümlemelerinde makrososyolojik ve mikrososyolojik çözümlemelerin gerekliliği... -Kamu içinde erkekler ve kadınlar...
4 -Gündelik yaşamda etkileşimsel yıkıcılık, -karşılıklı konuşma çözümlemeleri: siyahî adam ile beyaz kadın karşılaşması örneği... -Toplumsal etkileşimde yüz, beden ve konuşma: Gündelik yaşamda "odaklanmış etkileşim" ve "odaklanmamış etkileşim" ve Erving Goffman''''ın ve Elijah Anderson''''un çözümlemeleri.. -Günlük yaşamda özellikle hizmet sektöründe duyguların ticarileşmesi ve Arlie Hochschil''''in çözümlemesi; Yönetilen Kalp: İnsan Duygularının Ticarileşmesi" -Duygusal emek...
5 -Davranış çözümlemelerinde tiyatro sanatında yararlanma: İzlenim yönetimi, toplumsal rol, toplumsal statü-konum kavramları -toplumsal rol ve toplumsal statü ilişkisi.. -İliştirilen statü ve erişilen/kazanılan statü... -Rollere göre davranma., bir davranış çözümleme örneği olarak; doktor-hasta ilişkisi: mahrem muayeneler
6 Zaman ve uzamda etkileşim... -Kültürel ve tarihsel açıdan günlük yaşam ve toplumsal etkileşim.. -Georg Simmel''in kenteki toplumsal etkileşime dair yaklaşımı
7 -Siberuzayda toplumsal etkileşim.. -Sosyal medyada toplumsal etkileşim
8 -Gündelik yaşamda davranış çözümlemelerinde bir yöntem olarak etnometodoloji. -Garfinkel’in karşılıklı konuşma analizi.
9 -Blumer’in Etkilesimci Yaklasımı ve Etnometodoloji -Goffman’ın Dramaturg Analizi ve Etnometodoloji -Alfred Schutz, Fenomenoloji ve Etnometodoloji -Etnometodolojinin bazı genel etkileşim metotları. -Etnometodolojik Arastırma Çesitleri: Garfinkel’in öncü araştırmaları.
10 -Kişilerin izlenim yönetiminde bazı taktikleri: Kendini sevdirme, Niteliklerini tanıtma, Örnek davranışlar sergileme, Tehdit etme, Kendine acındırma, -İzlenim yönetiminde kişiliğin etkisi -Kişilik tipleri: Uyumlu kişilik, sorumlu kişilik, dışa dönük kişilik, duygusal kişilik, açık kişilik
11 Siberuzayda/Sosyal ağlarda/online sosyal ağlarda toplumsal etkileşim
12 - Kültürler arası iletişim… - Gündelik Yaşamda Kültürlerarasılık - Kültürlerarası Farklılaşma ve İletişim - Toplumsal Yaşamda Bireylerarası İlişkiler
13 -Hizmet sektöründe duyguların ticarileşmesi: -Duygusal emek kavramı -Duygusal emeğin boyutları -Duygusal emek çalışanlarında işe yabancılaşma
14 -Toplumsal etkileşimde ritüellerin işlevleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bireysel ve toplumsal düzeyde etkili din hizmeti sunabilmek için gerekli olan genel kültür, alan bilgisi ve mesleki formasyona ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirmiş olacaklardır.
2 Toplumsal yapıları kavramak
3 Toplumsal yapılar içerisinde var olan etkileşimi anlamak
4 Birey davranışlarının toplumsal etkileşim sürecindeki etkisini kavramak
5 Toplumsal davranış kalıplarını anlamak
6 Ortak değerler bağlamında toplumsal etkileşimi yorumlamak
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
2 Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
3 Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
4 Ekip çalışması becerisinin kazanılması
5 İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
6 Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
7 Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
8 Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 6 6 36
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 4 8
Ara sınavlar 2 4 8
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavı 2 4 8
Araştırma 6 6 36
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yakup ÇOŞTU, “Toplumsallaşma Kavramı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, IX (2009), sayı: 3 George Ritzer, “GEORG SIMMEL”, Sociological Theory, Third Edition, McGraw-Hill, Inc, 1992 (Çeviren. Ümit Tatlıcan). Betül Aybala Çakmakçıoğlu, “Tasarım ve Günlük Yaşam Kuramları Bağlamında Türkiye’de 1982-2017 Yılları Arasında Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi ve Analiz”, STD 2018 ARALIK - SAYFA 71-95. Anthony Giddins, "Cinsellik ve Toplumsal Cinsiyet ", Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008, sf. 478-527. Ahmet Metin, “Yüz İfadelerindeki Duygular: Derleme Çalışması”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Yıl Year : 9 Cilt Volume:10 Sayı Issue :17 Mart March 2019. Ahmet METİN ve Türkan DOĞAN, “Psikolojik Danışman Adaylarının, Yüz İfadelerindeki Duyguları Tanıma Becerileri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Celalettin VATANDAŞ, “TOPLUMSA L CİNSİYET V E CİNSİYET ROLLERİNİN ALGILANIŞI”. Anthony Giddins, "Toplumsal Cinsiyetin Toplumsallaşması", Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008, sf. 208-215. Anthony Giddins, "Çözümleme Düzeyleri: Mikrososyoloji ve Makrososyoloji ", Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008, sf. 60-61. Gökhan Savaş , “Türkiye’de Yaşayan Bireylerin Toplumsal Cinsiyet Eşit(siz)liği Algısı”, Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi http://dergipark.gov.tr/ktc Sayı I (2) 101-121. Funda Râna ADAÇAY, “TOPLUMSAL CİNSİYETİN YARATILMASI VE SÜRDÜRÜLMESİNDE TEMEL KURUMLARIN ROLÜ”. —Ayhan KÜNGERÜ ve Güliz ULUÇ, “Hollywood Filmlerinde “Sihirli Zenci” Kavramsallaştırması”, International Journal of Humanities and Education. — Anthony Giddins, "Şehirler ve Kentsel Alanlar", Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008, sf. 942-987. — Fatih KAHRAMAN, “KESİTLERDEN TOPLUMA BAKABİLMEK: GEORG SIMMEL SOSYOLOJİSİ ÜZERİNE BİR İNCELEME DENEMESİ”, Sosyoloji Dergisi Yıl: 2018, Sayı 37: 81-99. — Anthony Giddens, "Toplumsal Etkileşim ve Günlük Yaşam", Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008. —Cuff, E.C., Sharrock, W.W. & Francis, D.W., ‘Meaning and action: I, symbolic interactionism’, Perspectives in Sociology, Routledge, 3rd Edition, 1990, s. 166-192, (Anlam ve eylem: II, etnometodoloji, Çeviren: Ümit Tatlıcan). —Jonathan H. Turner, The Structure of Social Theory, Chapter, 23, Wadsworth Publishing Company, 5th Edition, 1991, s. 472-486 (Etnometodolojik İtiraz; Çeviren: Ümit Tatlıcan). —Aydın Bayad, "Erving Goffman’ın Benlik Kavramı ve İnsan Doğası Varsayımı", Psikoloji Çalışmaları / Studies in Psychology, 36-1 (2016) 81-93. PDF. —Emine Kırış, "Fransız Sosyoloji’sinde Gündelik Hayat Çalışmaları", Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt/Volume: 5, Sayı/Issue: 9, Yıl/Year: 2019, ss. 131-145. —Ahmet Özalp, "Husserl’in Fenomenolojisinde Sembolik Etkileşimciliğin Kökenleri ve Din", “İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi”, Cilt: 6, Sayı: 1, 2017,Sayfa: 204-212. -Akif Tabak Vd.(2010). "İzlenim Yönetimi Taktiklerinde Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Rolü: Savunma Sanayiinde Bir Araştirma",Ege Akademik Bakış, 10 (2), 539-557. —Ünsal SIĞRI Vd. (2011). "Eğitimciler Açısından İzlenim Yönetimi Stratejileri", Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 64-78. —Cem Harun Meydan (2011). "Örgütsel Ortamda Tükenmişliğin İzlenim Yönetimi Taktikleri İle İlişkisi", Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 287‐307. —Nurullah Yavuz, Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medyada Kullandıkları İzlenim Yönetimi Taktiklerinin Benlik Saygısı İle İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi., Dicle Üni. SBE. Psikoloji ABD.2018. —Neslihan Özmelek Taş, Sosyal Medyada İzlenim Yönetimi, Ege Üni. SBE. HİT ABD. Yüksek Lisans Tezi., 2015. —Dr. Ebru Yetişkin, “Bulaşan Bedenler İnternet Sonrası Dönemde Güncel Toplumsal Eylemler”. PDF. —Cemile Tokgöz Bakıroğlu , “Sosyalleşme ve Kimlik İnşası Ekseninde Sosyal Paylaşım Ağları”, Akademik Bilişim 2013–XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013–Akdeniz Üniversitesi, Antalya. —N. Emel DİLMEN, Sertaç ÖĞÜT, “Sosyalleşmenin Yeni Yüzü: Sosyal Paylaşım Ağları”, —Sinem Onar Çambay, “Bir Toplumsallaşma Aracı Olarak Yeni Medya: Kuramsal Bir Değerlendirme”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015, 5 (2),237-247. —Asker Kartarı, Kültürlerarası İletişim, Anadolu Üni. Yay. Eskişehir, 2019.pdf. — Mehmet KARA & Yunus Emre ÇEKİCİ, “Dil-Davranış İlişkisi Açısından Ortaokul Öğrencilerinin Olumsuz Söz ve Davranışları”, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, Cilt 6 Sayı 16 Bahar 2017, sf.115-134. — Pelin Önder Erol, “Bir Toplumsal Göstergebilim Alanı Olarak Dil”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 7 Sayı: 31, Sf. 207-214. — Ufuk Kaya &Neslihan Serçeoğlu (2013).” Duygu İşçilerinde İşe Yabancılaşma: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma”, Çalışma ve Toplum Dergisi, sayı 36, sf. 311-346. —Fuat MAN&Cihan SELEK ÖZ (2009). Göründüğü Gibi Olamamak Ya Da Olduğu Gibi Görünememek: Çağrı Merkezlerinde Duygusal Emek”, Çalışma ve Toplum Dergisi, sayı: 20, sf. 75-94. —Anthony Giddens, "Simgesel Etkileşimcilik", Sosyoloji, (Haz. Cemal Güzel), Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2012,, sf. 57-59. — Kasım Karaman, “Ritüellerin Toplumsal Etkileri”, Sdü Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2010, Sayı:21, Ss.227-236. — İlkay Şahin (2008). “Dinî Hayatın Ritmi: Ritüel Ve Müzik”, AÜİFD XLIX (2008), SAYI 2. sf. 269-285. —İlkay Şahin (2011). “İlahi, Ritüel Ve Kadin: Boğazliyan Örneği”, Millî Folklor, 2011, Yıl 23, Sayı 90., sf. 115-133. —Ummuhan ASLAN (2010). Etkileşim Ritüeli Zincirleri Kuramı Bağlamında Milliyetçi Ritüellerin İncelenmesi, Adnan Menderes Üni. SBE. Yüksek Lisan Tezi. — Anthony Giddens, "Toplumsal Etkileşim ve Günlük Yaşam", Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2008. —Cuff, E.C., Sharrock, W.W. & Francis, D.W., ‘Meaning and action: I, symbolic interactionism’, Perspectives in Sociology, Routledge, 3rd Edition, 1990, s. 166-192, (Anlam ve eylem: II, etnometodoloji, Çeviren: Ümit Tatlıcan). —Jonathan H. Turner, The Structure of Social Theory, Chapter, 23, Wadsworth Publishing Company, 5th Edition, 1991, s. 472-486 (Etnometodolojik İtiraz; Çeviren: Ümit Tatlıcan). —Aydın Bayad, "Erving Goffman’ın Benlik Kavramı ve İnsan Doğası Varsayımı", Psikoloji Çalışmaları / Studies in Psychology, 36-1 (2016) 81-93. PDF. —Emine Kırış, "Fransız Sosyoloji’sinde Gündelik Hayat Çalışmaları", Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt/Volume: 5, Sayı/Issue: 9, Yıl/Year: 2019, ss. 131-145. —Ahmet Özalp, "Husserl’in Fenomenolojisinde Sembolik Etkileşimciliğin Kökenleri ve Din", “İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi”, Cilt: 6, Sayı: 1, 2017,Sayfa: 204-212. -Akif Tabak Vd.(2010). "İzlenim Yönetimi Taktiklerinde Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Rolü: Savunma Sanayiinde Bir Araştirma",Ege Akademik Bakış, 10 (2), 539-557. —Ünsal SIĞRI Vd. (2011). "Eğitimciler Açısından İzlenim Yönetimi Stratejileri", Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 64-78. —Cem Harun Meydan (2011). "Örgütsel Ortamda Tükenmişliğin İzlenim Yönetimi Taktikleri İle İlişkisi", Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 287‐307. —Nurullah Yavuz, Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medyada Kullandıkları İzlenim Yönetimi Taktiklerinin Benlik Saygısı İle İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi., Dicle Üni. SBE. Psikoloji ABD.2018. —Neslihan Özmelek Taş, Sosyal Medyada İzlenim Yönetimi, Ege Üni. SBE. HİT ABD. Yüksek Lisans Tezi., 2015. —Dr. Ebru Yetişkin, “Bulaşan Bedenler İnternet Sonrası Dönemde Güncel Toplumsal Eylemler”. PDF. —Cemile Tokgöz Bakıroğlu , “Sosyalleşme ve Kimlik İnşası Ekseninde Sosyal Paylaşım Ağları”, Akademik Bilişim 2013–XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013–Akdeniz Üniversitesi, Antalya. —N. Emel DİLMEN, Sertaç ÖĞÜT, “Sosyalleşmenin Yeni Yüzü: Sosyal Paylaşım Ağları”, —Sinem Onar Çambay, “Bir Toplumsallaşma Aracı Olarak Yeni Medya: Kuramsal Bir Değerlendirme”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015, 5 (2),237-247. —Asker Kartarı, Kültürlerarası İletişim, Anadolu Üni. Yay. Eskişehir, 2019.pdf. — Mehmet KARA & Yunus Emre ÇEKİCİ, “Dil-Davranış İlişkisi Açısından Ortaokul Öğrencilerinin Olumsuz Söz ve Davranışları”, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, Cilt 6 Sayı 16 Bahar 2017, sf.115-134. — Pelin Önder Erol, “Bir Toplumsal Göstergebilim Alanı Olarak Dil”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 7 Sayı: 31, Sf. 207-214. — Ufuk Kaya &Neslihan Serçeoğlu (2013).” Duygu İşçilerinde İşe Yabancılaşma: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma”, Çalışma ve Toplum Dergisi, sayı 36, sf. 311-346. —Fuat MAN&Cihan SELEK ÖZ (2009). Göründüğü Gibi Olamamak Ya Da Olduğu Gibi Görünememek: Çağrı Merkezlerinde Duygusal Emek”, Çalışma ve Toplum Dergisi, sayı: 20, sf. 75-94. —Anthony Giddens, "Simgesel Etkileşimcilik", Sosyoloji, (Haz. Cemal Güzel), Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2012,, sf. 57-59. — Kasım Karaman, “Ritüellerin Toplumsal Etkileri”, Sdü Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2010, Sayı:21, Ss.227-236. — İlkay Şahin (2008). “Dinî Hayatın Ritmi: Ritüel Ve Müzik”, AÜİFD XLIX (2008), SAYI 2. sf. 269-285. —İlkay Şahin (2011). “İlahi, Ritüel Ve Kadin: Boğazliyan Örneği”, Millî Folklor, 2011, Yıl 23, Sayı 90., sf. 115-133. —Ummuhan ASLAN (2010). Etkileşim Ritüeli Zincirleri Kuramı Bağlamında Milliyetçi Ritüellerin İncelenmesi, Adnan Menderes Üni. SBE. Yüksek Lisan Tezi.
Yardımcı Kaynaklar Mukadder Çakır Aydın, Sanatlar ve Toplumsal Etkileşim. E Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar