Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KORUMADA ULUSLARARASI BELGELER VE KORUMA İLKELERİ Üçüncü Düzey ŞBP 530 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik ders anlatımı
Dersin Amacı Dünya üzerinde koruma teorisinde ve uygulamasında temel yönlendirici olan ve tüm ülkelerce büyük oranda benimsenmiş olan tanımlar, kavramlar, ölçütler ve koruma ilkelerini içeren, aynı zamanda korumanın evrensel mevzuatını oluşturun tüzük, bildirge ve tavsiye kararlarının incelenmesi ve tartışılması dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin Tanımı Ders kapsamında öncelikle UNESCO bünyesinde faaliyet gösteren ICOMOS ve ICCROM öncülüğünde yayınlanan ve ülkeler tarafından benimsenmiş olan anlaşmalar, tüzükler, bildirgeler ve tavsiye kararları ile bu belgelerin içeriği ile şekillenmiş olan evrensel koruma ilkeleri hakkında teorik bilgiler sunulacaktır. Ardından, bu belgelere göre şekillenmiş olan koruma anlayışının uluslararası alanda gelişiminin değerlendirilmesi ve tartışılması yapılacaktır. Son aşamada, Türkiye’nin izlediği koruma politikasının oluşumunda bu belgelerin etkilerinin yorumlanması için öğrenciler tarafından bir araştırma çalışması yapılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar
2 Koruma kavramına yönelik kavramsal açıklamalar
3 Koruma anlayışının tarihsel gelişimi
4 Korumada uluslararası aktörler ve kurumlar, korumaya yönelik belgelerin yasal dayanakları
5 Uluslararası koruma tüzükleri
6 Uluslararası koruma tüzükleri
7 Uluslararası koruma sözleşmeleri
8 Uluslararası koruma sözleşmeleri
9 Arasınav
10 Uluslararası koruma anlaşmaları
11 Uluslararası koruma anlaşmaları
12 Uluslararası tavsiye kararları
13 Uluslararası tavsiye kararları
14 Türkiye tarafından kabul edilen uluslararası belgelerin Türk mevzuatındaki etkileri
15 Türkiye’de koruma politikası ve uygulamalarında uluslararası koruma belgelerinin ve ilkelerinin etkilerinin tartışılması
16 Resmi Tatil
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Uluslararası alanda koruma anlayışının gelişimi konusunda bilgi sahibi olur.
2 Korumada evrensel mevzuat ilkelerini takip etme becerisi kazanır.
3 Çağdaş koruma ilkeleri konusunda deneyim ve bilgi kazanır.
4 Uluslararası belgeler ve ilkeler ışığında miras değerlerinin sınıflandırılması konusunda bilgi sahibi olur.
5 Türkiye’de koruma politikaları ve mevzuatı konusunda bilgi sahibi olur.
6 Türkiye’de koruma sorunlarının uluslararası mevzuat ve ilkeler doğrultusunda tartışılması konusunda beceri sahibi olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alan ile ilişkili teorik yaklaşımlara dair temel bir bilginin edinilmesi
2 Alan ile ilgili uygulamalara (pratiğe) yönelik temel bir bilginin edinilmesi
3 Teori ve pratikte dünya çapında meydana gelen gelişmelerin takip edilebilmesi
4 Ekip çalışması becerisinin kazanılması
5 İnisiyatif alma, kreatif çözümler geliştirebime ve analitik düşünce yeteneğinin kazanılması
6 Alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
7 Bir yabancı dili kullanarak alanda, araştırmalarını ve/veya pratiklerini yürüten yabancı kişiler veya gruplarla iletişimde bulunmak için gerekli becerilerin kazanılması
8 Alandaki çeşitli yazılımları ve/veya teknik ekipmanları kullanabilme yeteneğinin kazanılması
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 2 20
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 9 1 9
Ödevler 1 12 12
Sunum / Seminer hazırlama 1 9 9
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 15 15
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Yücel, C., 2004. Türkiye’de Kentsel Koruma Alanlarının Planlanmasına Yönelik Bir Sistem Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Feilden B. M. and Jokilehto, J., 1993. Management Guidelines for World Cultural Heritage Sites, ICCROM, Rome Fitch, J. M., 1990. Historic Preservation, Curatorial Management of the Built World, the University Press of Virginia. Okyay, İ., 2001. Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul Özel, S., 1998. Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması, Alkım Yayınları, İstanbul Saunders, A., 1989. Heritage Management and Training in England, in Archaeological Heritage Management in the Modern World, Eds. Cleere, H. F., One World Archaeology, UNWIN, London The Royal Town Planning Institute, 2000. Conservation of the Historic Environment, A Good Practice Guide for Planners, London

Ders İle İlgili Dosyalar