Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ TEFSİR METİNLERİ Üçüncü Düzey TİB 648 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. VELİ KAYHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı SON YÜZ YILDAKİ BAZI İLİM ADAMLARININ KUR'ÂN TEFSİRİNDE SAHİP OLDUKLARI FARKLI BAKIŞ AÇILARINI GÖRMEK.
Dersin Tanımı MUSTAFA MERÂĞÎ'NİN ve TANTÂVÎ CEVHERÎ'NİN TEFSİRLERİNDEN BAZI BÖLÜMLERİN OKUNMASI.

Dersin İçeriği
1 Merâğî Tefsiri, Bakara suresinden 231. ayetin tefsirinin okunması
2 Merâğî Tefsiri, Bakara suresinden 231. ayetin tefsirinin okunması
3 Merâğî Tefsiri, Bakara suresinden 232. ayetin tefsirinin okunması
4 Merâğî Tefsiri, Bakara suresinden 232. ayetin tefsirinin okunması
5 Merâğî Tefsiri, Talâk suresinden 1. ayetin tefsirinin okunması
6 Merâğî Tefsiri, Talâk suresinden 1. ayetin tefsirinin okunması
7 Merâğî Tefsiri, Talâk suresinden 2-3. ayetlerin tefsirinin okunması
8 Merâğî Tefsiri, Talâk suresinden 2-3. ayetlerin tefsirinin okunması
9 Merâğî Tefsiri, Nisâ suresinden 11-12. ayetlerin tefsirinin okunması
10 Merâğî Tefsiri, Nisâ suresinin 11-12. ayetlerin tefsirinin okunması
11 Tantâvî Cevherî Tefsiri, Mü'minûn suresinden 17-22. ayetlerin tefsirinin okunması
12 Tantâvî Cevherî Tefsiri, Mü'minûn suresinden 17-22. ayetlerin tefsirinin okunması
13 Tantâvî Cevherî Tefsiri, Enbiyâ suresinden 30-33. ayetlerin tefsirinin okunması
14 Tantâvî Cevherî Tefsiri, Enbiyâ suresinden 30-33. ayetlerin tefsirinin okunması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Son asırda yaşayan ve modernizmin etkisinde kalan müfessirlerin yöntemleri hakkında hakkında bilgi edinmek.
2 Bazı konularda modern ve klasik tefsirler arasında karşılaştırma yapmak.
3 Tefsirde, bilimsel konularda bilimin ulaştığı sonuçlardan yararlanma yöntemini öğrenmek.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mutafa el-Merâğî'nin ve Tantâvî el-Cevherî'nin Tefsirleri.
Yardımcı Kaynaklar Diğer bütün tefsir kaynakları.

Ders İle İlgili Dosyalar