Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK DİN TARİHİ Üçüncü Düzey FDB635 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÜNAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun GÜNGÖR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin amacı, Türklerin Dinî tarihi hakkında bilgi vermek, Türklerin eski dinleri ve inançlarının İslamiyet’le benzer, ortak ve farklı yönlerini öğretmek, bu dinleri inanç ve uygulamaları açısından karşılaştırmalı olarak tanıtmaktır. Ayrıca bu konu ile ilgili İslam dünyası ve Türkiye’deki çalışmalar hakkında bilgi vermek, günümüzde yaşamakta olan halk inançlarını tanıtmaktır.
Dersin Tanımı Öğrenci, Eski Türk inançları ile ilgili kavramları öğrenme ve yerli yerinde kullanma becerisi kazanır. Saha araştırmalarının problemlerinin bilincinde olarak verimli çalışma metotları geliştirir. Eski Türk inançları ile İslamiyet arasındaki bağlantıyı çözer. Şamanizm hakkında bilgi sahibi olur ve Günümüzde yaşayan bazı halk inanışlarının kaynağını tespit eder.

Dersin İçeriği
1 Eski Türk Dininin İsmi Hakkındaki Görüşler
2 Türklerin Dinî Tarihinin Belli Başlı Safhaları
3 Evrensel Dinlerle Temas ve Onların Türkler Arasında Yayılışı
4 Şamanizm Bir Din midir?
5 Türklerin Müslüman Olmalarının Sebepleri
6 Geleneksel Türk Dini Kavramı
7 Gök Tanrı İnancı
8 Atalar Kültü
9 Tabiat Kuvvetleriyle İlgili İnançlar
10 Geleneksel Türk Dini Etrafındaki Tartışmalar Halk İnancı Kavramı
11 Halk İnancı Kavramı ve Halk Dindarlığı
12 Halk İnançlarının Ortaya Çıkış Sebepleri
13 Orta Asya-Anadolu Karşılaştırmalı Halk İnançları
14 Günümüzde Doğum, Evlenme ve Ölümle ilgili Yaygın Halk İnançları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türklerin Eski Dinlerinin Şamanizm ile olan ilişkisini çözer.
2 Türk Kültürünün tarihî arka planını kavrar.
3 Geleneksel Türk Dini ile İslamiyet’in benzer, ortak ve farklı yönlerini tespit eder.
4 Geleneksel Türk Dini’nin inanç esasları ve ibadet uygulamalarını öğrenir.
5 Formal din eğitimi alamadığı halde tarihi toplumların inançsız kalmadığı gerçeğini kavrar.
6 İlahi ve beşeri dinler arasındaki farkı idrak eder.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2 Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3 Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4 Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5 Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6 Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8 Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9 Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11 Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13 Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   30
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   30
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   70
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Başlangıçlarından Günümüze Türklerin Dini Tarihi, Harun Güngör-Ünver Günay, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2007.
Yardımcı Kaynaklar Türk Din Etnolojisi, Harun Güngör, IQ Yayınları, İstanbul, 2012; Sami Dinlerde Tanrı Fenomenolojisi, Mustafa Ünal, Kayseri, 2005. ; Türk Mitolojisi I-II, Bahaeddin Ögel, TTK Yayınları, Ankara, 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar