Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ GULAT HAREKETLER – II Üçüncü Düzey TİB 720 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. ABDULLAH ÖMER YAVUZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Ders, aktif öğrenme strateji ve yöntemleri içeren uygulamalarla yürütülür. Ölçme ve değerlendirme süreçlerinde de öğrenci merkezli ve yeterlilik temelli bir yaklaşım benimsenir.
Dersin Amacı Klasik dönemde "Gulât", çağımızda "aşırı" ve "marjinal" gibi nitelemeler yapılan hareket ve oluşumları muhtelif yönleriyle, temel görüşleriyle incelemeyi, analiz edebilmeyi, yorumlayabilmeyi ve yeni bilgiler oluşturabilmeyi, ilgili konularda tarihî doğru bilgiyi bilimsel yollarla tespit etmeye yönelik bir yaklaşımı kazanmak
Dersin Tanımı Çağdaş Gulât Hareket ve oluşumları İslam Mezhepler Tarihi konuları kapsamında kronolojik olarak analiz eder

Dersin İçeriği
1 Gulât''ın Tanımı, Klasik Dönemde Gulât Oluşumlar ve Tarihî Arka Planı
2 Şiî Nitelikli Çağdaş Gulât Oluşumlar
3 Şiî Nitelikli Çağdaş Gulât Oluşumlar
4 Şiî Nitelikli Çağdaş Gulât Oluşumlar
5 Şiî Nitelikli Çağdaş Gulât Oluşumlar
6 Tekfir ve Şiddet Eğilimli Hareketler
7 Tekfir ve Şiddet Eğilimli Hareketler
8 Tekfir ve Şiddet Eğilimli Hareketler
9 Kadiyanîlik
10 Bahâilik
11 Yezidilik
12 Alevî Gruplar
13 İslam''la İlgili Oryantalist Faaliyetler ve Projeler
14 Amerika''da Bilâliler Hareketi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Gulat kavramını tanımlar.
2 Gulat hareketlerin tarihsel arka planlarını bilir.
3 Şii Gulat hareketleri süreç içinde değerlendirir.
4 Şii Gulat hareketlerin sonuçlarını yorumlar.
5 Gulat hareketlerin günümüze etkisini tartışır.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 12 3 36
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 3 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yusuf Benli, Şii Nitelikli Gulat Hareketler.
Yardımcı Kaynaklar Sıddık Korkmaz, Şia’nın Oluşumu, İz Yay. 2012. Mehmet Atalan, Şiiliğin Farklılaşma Sürecinde Cafer es-Sadık’ın yeri. Muzaffer Tan, İsmailiyyenin Teşekkül Süreci.

Ders İle İlgili Dosyalar