Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HÜCRELERARASI HABERLEŞME Üçüncü Düzey TIB 611 Seçmeli 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Hücre Biyolojisi dersini tamamlamış olmak.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. NURHAN CÜCER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı NO
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze anlatım
Dersin Amacı Hücrelerin birbirleriile ve dış ortamla olan haberleşmelerinin temel ilkelerini kavratmak.
Dersin Tanımı Hücreler arası haberleşme ile ilgili tanımlar, kavramlar, genel prensipler v.b. bilgilerin verildiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Hücreler arası haberleşme (Cell signaling) tanımı, önemi, tek hücreli ve çok hücrelilerin haberleşme amaçları ve bunlar arasındaki farklar.
2 2. Kaynak hücre, hedef hücre, ligand, rasaptör terimleri, farklı gruplandırmalar. Örnekli açıklamalar Başlıca haberleşme tipleri (parakrin,endokrin, v.b.) tanımları,Genel bilgiler. (I)
3 3. Turn –over süresi tanımı, Hangi tip ligandlar hangi haberleşme tipinde görev yaparlar. Ligand konsantrasyonları nasıl ve hangi kurallara göre ayarlanır? Turn-over süresi ve haberleşme tipi üzerine örnek problemler ve çizümleri, (Alıştırma). (II)
4 4. Reseptörlerin iki ana sınıfı ve bunların alt sınıfları: (Hücre içi ve hücre yüzayi olmak üzere ikiye ayırıp sadece hangi alt gruplar ve aileler olduğu özet şekilde anlatılacak).
5 5. Hücre yüzeyi reseptörleri: İyon kanalına bağlı, G-proteinine bağlı ve enzime bağlı tarzındaki gruplandırma ve çalışma prensipleri ile hücre içi reseptörler, hangi reseptörler hangi tip ligandlarla birlikte çalışır?
6 6. Tek hücreliler ve çok hücrelilerde kaynak hücreden salgılanan sinyallerin (ligandların), hedef hücre tarafından algılanma koşulları.Ligand –reseptör bağlantısı hangi olaylara yol açar? Bir hücre reseptörlerine bağlanan farklı sinyal kombinasyonlarını nasıl değerlendirir?. Aynı sinyalin, farklı tipte hedef hücrelerde oluşturdukları etkiler aynı mıdır? Örneklerle açıklanarak.
7 7. Hücre yüzeyi ya da hücre içi reseptörün algıladığı sinyallerin, hücre içerisinde yol açtığı olaylar nelerdir? Sinyal çağlayanında rol alan moleküller mesajı nereye ulaştırmaya çalışırlar. Bu süreçte hangi tip etkileşim ve değişiklikler gerçekleşir?.
8 Sinyal iletimi için enerji gereksinimi nasıl sağlanır, birincil ve ikincil cevaplar, tanım ve açıklamalar. Mesaj hedef hücre tarafından algılandığında sinyal moleküllerinin artan bölümü ne olur? (Kısa seminerler için öğrencilerin konu belirlemeleri).
9 8. Konuyla ilgili araştırma metodları hakkında
10 9. Gen ifadelerinin düzenlenmesi, hücre bçlünmesi, beş duyu, kanser, kök hücre v.b konularla hücre haberleşmesi arasında ilgi var mıdırr?
11 10. Makale sunumu
12 11. Poster ya da Powerpoint kullanarak bir insan hücresine özgü sinyal yolakları ve rol oynayan molekülleri gösteren şemanın İnteraktif incelenmesi.
13 12. Şimdiye kadar anlatılanlar ışığında, hücreler arası haberleşmeyi bilmek hangi alanlarda işimize yarayabilir.
14 13. Öğrenci sunumları
15 14. Öğrenci sunumları.
16 Not: Dersi alan öğrenci sayısına bağlı olarak 13 ve 14. günlerde makale sunumu, tartışma ya da literatür araştırması şeklinde uygulanır.
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, hücre haberleşmesiyle ilgili önem, tanımlar, haberleşme tipleri konusunda bilgi sahibi olacaklar.
2
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 14 28
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 14 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 50
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar