Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KLASİK RUS ROMANI Birinci Düzey RDE 249 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YANA PARKHETA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı yok
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Pratik
Dersin Amacı 1. Rus edebiyatında roman türünün ortaya çıkışını ve gelişimini incelemek. 19. yüzyıl Rus romanının başlıca tür ve eğilimlerini tanımak. 2. Önemli eserleri ve yazarları edebî bağlamda analiz etmek. 3. Edebi eserleri sosyo-tarihî ve felsefi bağlamda değerlendirmek. 4. Roman türünün biçimsel ve içeriksel dönüşümünü anlamak. 5. “Yeni insan” kavramını ve edebiyattaki yansımalarını incelemek. 6. Eleştirel düşünme ve edebî yorumlama becerilerini geliştirmek. 7. Alegori, sembolizm ve hiciv gibi teknikleri analiz etmek. 8. Realizm, romantizm, nihilizm ve sosyalist gerçekçilik kuramlarını kavramak. 9. Rus romanının dünya edebiyatındaki yerini bütüncül şekilde değerlendirmek.
Dersin Tanımı Klasik Rus döneminin eserlerinin incelenip okunması tarışılması ödevler ile pekiştirilmesi

Dersin İçeriği
1 Rus edebiyatında roman türünün ortaya çıkışı ve doğuşu.
2 19 yüzyılın ilk çeyreğinde Rus romanı
3 Rus romanının türleri, alt türleri ve türsel imkânları
4 Tarihî roman ve onun özellikleri
5 Pușkin. 1830’lu yılların Rus romanı. “Yevgeni Onegin” romanı. Romanda yazarın imgesi. Filmlerin izlenmesi: “Yevgeni Onegin” (1958), R. Tihomirov ve Sarik Andreasyan’ın “Onegin” (2024) filmi
6 M. Lermontov’un romanından “Knyajna Marya” (1840) hikâyesi – psikanalitik çözümleme örneği. Filmlerin izlenmesi: (2006, 1955).
7 Gogol. 1840’ların – 1850’lerin başının Rus romanı. “Ölü Canlar” (D. E. Tamarchenko). Yergi ve felsefe. Çiçikov’un imgesi. N. Gogol – “Ölü Canlar”. Filmin izlenmesi: “Ölü Canlar”. Tekrar ve sınava hazırlık.
8 Ara sınav.
9 Edebiyatta kavram ve akım olarak “Yeni Gerçekçilik”: 1850–1860’ların başında Rus romanı. Filmin izlenmesi: “Babalar ve Oğullar”. Tartışma.
10 Nesiller çatışması. Bazarov’un imgesi. Nihilizm.
11 Antinihilist roman (Y. S. Sorokin). Pisyemski romancı olarak (L. M. Lotman)
12 F. Dostoyevski’nin romanları. “Suç ve Ceza” romanı.
13 “Suç ve Ceza” romanında Raskolnikov’un imgesi. Romanın sorunları. Suç ve kefaret meselesi
14 L. Tolstoy’un “Anna Karenina” romanı. Romanın temel sorunları. Romanın sinema uyarlaması. Filmin izlenmesi: “Anna Karenina”.
15 Tekrar ve sınavlara hazırlık.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Rus edebiyatında roman türünün ortaya çıkışını ve gelişimini incelemek.
2 19. yüzyıl Rus romanının başlıca tür ve eğilimlerini tanımak.
3 Önemli eserleri ve yazarları edebî bağlamda analiz etmek.
4 Edebi eserleri sosyo-tarihî ve felsefi bağlamda değerlendirmek
5 Roman türünün biçimsel ve içeriksel dönüşümünü anlamak
6 “Yeni insan” kavramını ve edebiyattaki yansımalarını incelemek
7 Eleştirel düşünme ve edebî yorumlama becerilerini geliştirmek
8 Alegori, sembolizm ve hiciv gibi teknikleri analiz etmek.
9 Realizm, romantizm, nihilizm ve sosyalist gerçekçilik kuramlarını kavramak.
10 Rus romanının dünya edebiyatındaki yerini bütüncül şekilde değerlendirmek.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 13 2 26
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     77
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Romanlar ve hikaye kitapları Rus edebiyatı ile ilgili
Yardımcı Kaynaklar Maklaeler

Ders İle İlgili Dosyalar