Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KOMBİNATORYAL OPTİMİZASYON Üçüncü Düzey ENM 607 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BANU SOYLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin tamsayılı programlama ve kombinatoryal optimizasyon konularında teorik alt yapılarının desteklenmesi ve ileri araştırmalar için yüksek seviyeli optimizasyon becerisinin geliştirilmesidir.
Dersin Tanımı Optimallik Şartları, Model gevşetme teknikleri, Problem zorluk derecesi ve problem indirgeme, tam-sayılı programlama algoritmaları, Güçlü geçerli eşitsizlikler, kapsama eşitsizlikleri, Lagrangian duality.

Dersin İçeriği
1 Optimallik şartları, gevşetme ve sınırlar
2 Kolay çözülebilen kombinatoryal problemler
3 Eşleştirme ve Atama problemleri
4 Sırt çantası problemi
5 Zorluk derecesi ve problem indirgeme
6 Dal-sınır algoritması
7 Kesme düzlemi algoritması
8 Vize sınavı
9 Güçlü geçerli eşitsizlikler
10 Kapsama eşitsizlikleri
11 Lagrangian duality
12 Kolon türetme algoritmaları
13 Gürbüz optimizasyon
14 Gürbüz optimizasyon
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin tam-sayılı programlama problemlerinin çözüm uzayı ve teorik altyapısını kavramış olmaları beklenir.
2 Tam-sayılı ve kombinatoryal problemlerin çözümü için gevşetme yaklaşımlarını uygulayabilme ve alt-üst sınır hesaplayabilme konularını kavramış olması beklenir.
3 Tam-sayılı ve kombinatoryal problemlerin çözümü için kullanılan algoritmaların çalışma mantığını kavramış olması beklenir.
4 Tam-sayılı ve kombinatoryal problemlerin çözümü için kullanılan algoritmalara kesme düzlemi ekleyebilme ve faydalarını kavramış olması beklenir.
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Endüstri Mühendisli alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir
3 Kritik ve yaratıcı düşünme yapısına sahip olur ve çalışma alanındaki problemleri çözme yeteneği kazanır.
4 Akademik etiğin öneminin bilincindedir.
5 Araştırma çıktılarını evrensel düzeyde akademik toplulukla ve toplumla etkin bir biçimde paylaşırlar.
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 30 30
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 45 45
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     186
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı L.A. Wolsey (1998) Integer Programming. John Willey & Sons.
Yardımcı Kaynaklar A. Ben-tal, L. El Ghaoui, A. Nemirowski (2009) Robust Optimization. Princeton University Press.

Ders İle İlgili Dosyalar