Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BELGESEL SİNEMA I Birinci Düzey RTS339 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SEMRA CİVELEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi Semra Civelek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans, film izleme.
Dersin Amacı Belgesel sinemaya ilişkin temel kuramların irdelenerek tartışılması, belgesel sinemanın tarihi süreci içinde geçirdiği belli başlı yaklaşımların ele alınarak örnek filmlerin izlenip değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Belgesel sinemanın tarihi sürecinde belli başlı uğrakların ele alınarak örnek filmlerin izlenip içerik ve biçim açısından değerlendirildiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Gerçek ve gerçeklik üzerine: Kurmaca ve belgeselde gerçekliğin ele alınışı. Doğalcı gelenek, sahneleme, oyuncu dramatizasyonu: Kuzeyli Nanook üzerine.
2 Örnek filmler üzerinden açıklayıcı biçemin tartışılması. Arşiv ve doğrudan seslenme üzerine. Aşk, Mark ve Ölüm (Cem Kaya, 2022)
3 Örnek filmler üzerinden açıklayıcı biçemin tartışılması. Belgeselde çerçeveleme. İstanbul Hatırası: Köprüyü Geçmek (Fatih Akın, 2005).
4 Örnek filmler üzerinden şiirsel biçemin tartışılması. -Kent senfonisi filmleri üzerine. Mesafe montajı, şiirsel biçemin dönüşümü ve Mevsimler (Seasons of the Year, Artavazd Peleshian, 1975).
5 Qatsi Üçlemesi ve şiirsel biçemin dönüşümü.
6 İngiliz Belgesel Okulu nasıl bir belgesel önerir? Belgeselde kurumsal bakış açısı. -"İradenin Zaferi": Belgeselin etik sınırları ve gözlemci biçem üzerine. Belgeselde temsil, edimsellik ve etik alan: Gece ve Sis (Alain Resnais, 1956).
7 Vertov, aralıklar teorisi ve belgesel film yapımı. "Film Kameralı Adam" ve dönüşlü biçem üzerine. Edimsellik, düşünümsellik ve performans: Cadılar (Witches, Elizabeth Sankey, 2024).
8 Belgeselde temsil: Edimsel biçem ve Toplayıcılar (Agnes Varda, 2000)
9 Kim, nasıl katılıyor? Bir Yaz Güncesi (Edgar Morin, Jean Rouch, 1961) ve Fahrenheit 9/11 (Michael Moore, 2004) üzerinden katılımcı biçem.
10 Maddenin Halleri (Deniz Tortum, 2020), Honeyland (Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov, 2019) ve gözlemci biçem üzerine.
11 Kavur (Fırat Özeler, 2023) belgeseli: şiirsellik, arşiv ve anlatıcı üzerine.
12 Beşir''le Vals (Ari Folman, 2008): belgeselde temsil, travma, edimsellik ve kurgusallık üzerine. Örnekler üzerinden docudrama, docufiction ve mockumentary.
13 Etik ihlal aracılığıyla etik alan kurmak: Öldürme Eylemi (Joshua Oppenheimer, 2012) ve belgeselde performansı yeniden düşünmek.
14 The Inextinguishable Fire (Harun Farocki, 1969) ve What Farocki Taught (Jill Godmilow, 1998) üzerinden belgeselde etik.
15 "Sans soleil": Marker''''''''ın belgesele hediyesi.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, sinemada imgesel yaklaşımın yanısıra belgesel yaklaşımı da tarihi süreci içinde belli başlı örnek filmler de izleyerek tanımış olur.
2 Belgesel sinemanın imgesel sinemadan farklı ve benzer yanlarını görür.
3 Belgeselin çeşitli kavramları ve türleri hakkında bilgi edinir.
4 Belgesel filmleri estetik olarak değerlendirme yeteneği kazanır.
5 Belgesele ilgi duymasını ve araştırmacı, gözlemci yanının gelişmesini sağlar.
6 Belgesel yapım süreçleri hakkında fikir edinir.
7 Belgeselde farklı yaklaşım biçemlerini tanır, bilir ve ayırt eder.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     112
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bill Nichols - Belgesel Sinemaya Giriş /// Belgesel Sinemacılar Birliği Yayınları (Tüm Sayılar).
Yardımcı Kaynaklar Dziga Vertov - Sine-Göz /// İmajlarla Düşünmek - Harun Farocki /// G. Nowel-Smith(Ed.) - Dünya Sinema Tarihi /// V. Petric - Dziga Vertov: Sinemada Konstrüktivizm /// S. Bruzzi (2010)- New Documentary /// G. D. Rhodes & J. P. Springer (2006) - Docufictions: Essays on the intersection of documentary and fictional filmmaking.

Ders İle İlgili Dosyalar