Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HUKUK ETİK VE MESLEK ETİKLERİ Birinci Düzey SHK327 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ BEYZA KATIRCIGİL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Beyza KATIRCIGİL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, anlatım, tartışma ve dava analizi
Dersin Amacı Bu dersin amacı ahlak, etik, etik problemler ve kuramlar, hukuk etiği ve yargı etiği konularını değerlendirmek ve analiz etmek ve etik bilgisini ve farkındalığı geliştirmektir.
Dersin Tanımı Bu ders hukuk etiğine hukuk merkezli bir yaklaşım yerine ahlak merkezli etik yaklaşımı benimsemektedir. Bu kapsamda, etik kavramı, temel etik kuramlar, etik, ahlak, değer ve değer yargısı ayrımı, ulusal ve uluslararası kaynakların ışığında hukuk etiği ve yargı etiği konusundaki kavramlar ve normlar incelenektir.

Dersin İçeriği
1 Etiğe Giriş: Temel Kavramlar ve Kaynaklar
2 Etik, Ahlak, Değer ve Değer Yargısı, İlkeler, Kurallar
3 İnsanın Değeri, İnsan Onuru, İnsan Hakları ve Etik
4 Değerlendirme, Doğru Değerlendirme, Etik İkilemler, Karar Verme
5 Pratik ve Teorik Etik
6 Temel Etik Kuramlar: Aristoteles, Faydacılık, Kant
7 Hukuk, Etik, Adalet ve Meslek Etikleri Arasındaki İlişki
8 Hukuk Etiği ve Yargı Etiği, Yargı Etiğinde Tarafsızlık, Dürüstlük ve Eşitlik
9 Hakimlik Etiği: Ulusal/Uluslararası Kurallar ve Prensipler (Bangalore, Yargıda Şeffaflık İstanbul Bildirgesi, Ulusal Yargı Etiği Bildirgesi)
10 Savcılık Etiği: Ulusal/Uluslararası Kurallar ve Prensipler
11 Avukatlık Etiği
12 Kamu Etiği, Yargı Personelinin Etik Davranış İlkeleri
13 AİHM, AYM, Yargıtay ve Danıştay Kararlarında Yargı Etiği
14 Hukuk Etiğinde ve Yargı Etiğinde Etik Farkındalık ve Adaletsizliği Görmek
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler etik kavramını, etik ahlak ayrımını, değer ve değer yargısını analiz edebilecektir.
2 Öğrenciler değerler, ilkeler, kurallar ve standartları açıklar ve tartışır.
3 Öğrenciler temel etik kuramları değerlendirebilecektir.
4 Ulusal/Uluslarası normlar ve kaynaklar ışığında temel hukuk ve yargı etiği kurallarını ve ilkelerini değerlendirir.
5 Etik farkındalık geliştirir ve hukukçu olarak adaletsizliğe duyarlı olur.
6 Öğrenciler, hukuk ve yargı etiğini tartışabilecektir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
2 Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
4 Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5 Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
11 Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
12 Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 2 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 2 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     55
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı BEYSAN, Nazime, “Hukuk Eğitiminde Meslek Etiği Dersine Yer Verilmesinin Önemi ve Amacı”, Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu, 26-27 Mayıs 2016, İstanbul, Adalet Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayını, Ankara, 2017, ss. 291-301; TUNCAY, A. Can, Hukuksal Etik (Legal Ethics) Dersleri, Genişletilmiş 3. Bası, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2017; UYGUR, Gülriz, Hukukta Adaletsizliği Görmek, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2013; BODUR, Harun, “Etiğin Alet Çantasına Bakmak: Ahlâk, Etik ve İlintili Temel Kavramlar Üzerine Notlar”, Temaşa- Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, Sayı:7, Temmuz 2017, ss. 155-190; KAYGI Abdullah, “Değerlendirme Sorunu ve İnsan Hakları”, İnsan Hakları- Konferans, Panel ve Sempozyumlar, 31 Ocak 2005- 23 Aralık 2005, Ankara Barosu İnsan Hakları Merkezi, 2. b, Ankara Barosu Yayınları, 2007., ss. 47-79; KUÇURADİ İoanna. İnsan ve Değerleri, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2003; KUÇURADİ İoanna. İnsan Hakları: Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2007; KUÇURADİ, İoanna., “Ahlak ve Kavramları”, Uludağ Konuşmaları- Özgürlük, Ahlâk, Kültür Kavramları, 3. b., Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 1997; KUÇURADİ İoanna. Etik, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, Ankara, 2006.SANDEL, Michael J., Adalet- Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir?, Bigbang Yayınları, Ankara; Ulutaş Ahmet- Atabey, Ömer Serdar, Ulusal ve Uluslararsı Boyutlarıyla Yargı Etiği, XII Levha Yayınları; GÜRLER, Sercan. Ahlâk ve Adalet- Çağdaş Ahlâk Felsefesi ve Adalet Sorunu, Legal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
Yardımcı Kaynaklar Adalet Bakanlığı, Uluslararası Yargı Etiği Sempozyumu, 26-27 Mayıs 2016, İstanbul, Adalet Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Yayını, Ankara, 2017. ;Annemarie Pieper, Etik, Ayrıntı Yayınları; Çetiner,Selma, Yargı Etiği, Seçkin Yayıncılık; İnceoğlu, Sibel, Yargıcın Davranış İlkeleri, Beta Yayıncılık; Camus, Albert. Adiller, Can Yayınları; Aynı kitap: Doğrular, Yaba Yayınları; Camus, Albert. Veba, Can Yayınları; Anouilh Jean, Becket (Tanrının Şerefi), Yankı Yayınları, Tahsin Yücel Çevirisi, 1972; Aynı kitap: Becket yahut Tanrının Onuru, Lütfi Ay Çevirisi, Ay Yayınları, 1972;Kür, Pınar, Asılacak Kadın, Can Yayınları; Schlink, Bernhart. Okuyucu, İletişim Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar