Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HADİS İLİMLERİNE GİRİŞ İkinci Düzey TİB 564 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Habil NAZLIGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Hulusi YEŞİL
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Hadis ilmi içerisinden çıkıp tarihi süreçte müstakil bir ilim hüviyeti kazanan ilim dallarının tanınıp öğrenilmesi.
Dersin Tanımı Hadis ilminin konularını bilir. Hadis ilminden doğan ilim dallarını öğrenir. Müstakil bir ilim dalı haline gelen bu ilim dallarından istifadeyi bilir.

Dersin İçeriği
1 Hadis ve Sünnet Kavramları
2 Hadis İlminin Doğuşu ve Gelişimi
3 Hadis İlimlerinin Oluşumunu Hazırlayan Nedenler
4 Hadis İlimlerinin Sınıflandırılması
5 Rivâyetü’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
6 Dirâyetü’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
7 Hadis Ricali İlmi ve Kaynakları
8 Garibü’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
9 Fıkhu’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
10 Cerh ve Ta’dil İlmi ve Kaynakları
11 Muhtelifu’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
12 Nâsihu’l-Hadis ve Mensûhuh İlmi ve Kaynakları
13 Esbâb-ı Vurûdi’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
14 İlelü’l-Hadis İlmi ve Kaynakları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hadis ilmini ve ilgili kavramları bilir
2 Hadis ilmiyle ilgili alanları bilir.
3 Müstakil bir ilim haline gelen ilimleri bilir.
4 Müstakil hale gelen bu ilimlerden istifadeyi bilir
5 Kur’an-sünnet ilişkisini öğrenir
6 Delil olma yönünden sünneti öğrenir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 5 4 20
Sunum / Seminer hazırlama 3 2 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İbnu's salah, Ulumu’l-Hadis
Yardımcı Kaynaklar Hakim en-Neysâbûrî, Ma’rifetü Ulûmi’l-Hadis; Subhi eS-Salih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılahları, Terc., M. Yaşar Kandemir İ. Lütfi Çakan, Hadislerde Görülen İhtilaflar ve Çözüm Yolları, Emin Aşıkkutlu, Hadiste Rical Tenkidi; Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri

Ders İle İlgili Dosyalar