Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI TÜRKÇESİ II İkinci Düzey TDE106 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yrd. Doç. Dr. Turgut KOÇOĞLU Öğr. Gör. Dr. Abdülkadir DAĞLAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Öğr. Gör. Dr. Abdülkadir DAĞLAR
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Osmanlı Türkçesi imlâ ve gramerini öğretmek
Dersin Tanımı 14.-20. yüzyıllar arasını kapsayan Osmanlı Türkçesi, Arap harfleriyle okuma-yazma tekniklerine uygun olarak anlatılan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
2 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
3 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
4 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
5 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
6 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
7 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
8 Vize
9 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
10 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
11 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
12 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
13 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
14 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
15 Arapça Kalıplar: İsm-i Fail, İsm-i Mef ‘ul ...vs.; Arapça üçlü kök türleri, Üçlü köklerin çekimde geçirdikleri değişiklikler; Farsça tamlamalar; Arapça tamlamalar; Şemsî harfler, Kamerî Harfler; Arapça sayılar ve gün isimleri. Hicrî aylar anlatılarak Kitabe örnekleri üzerinde durulacak ve seviyeye uygun Eski harfli metin okuma/yazma çalışmaları yapılacaktır.
16 Final
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Osmanlı Türkçesi metinleri okuyabilme
2 Osmanlı Türkçesi imla ve gramer bilgisi öğrenme
3 Arap harfli yazı yazabilme
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
2 Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar İ. Hakkı Aksoyak, Osmanlı Türkçesi Okuma Kitabı, Grafiker Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar