Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLK TÜRK-İSLAM DEVLETLERİ TARİHİ Birinci Düzey SBO 205 Zorunlu 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. REMZİ KILIÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. CEVDET KIRPIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze, online/uzaktan.
Dersin Amacı Öğrenciler bu derste İslamiyet''''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurları hakkında bilgi sahibi olurlar.
Dersin Tanımı Ders İslamiyet''''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurlarını içerir.

Dersin İçeriği
1 İslamiyet’in doğuşu: Hz. Muhammed Dönemi
2 İslamiyet’in doğuşu: Hz. Muhammed Dönemi
3 Dört halife dönemi: Hz. Ebubekir, Hz. Ömer Dönemleri
4 Dört halife dönemi: Hz. Osman, Hz. Ali Dönemleri
5 Arap-İslam devletleri: Emeviler
6 Arap-İslam devletleri: Abbasiler
7 İslam uygarlığı (Arap-Türk-Fars kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları)
8 Arasınav
9 Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Tolunoğulları, İhşidiler, Volga Bulgarları, Karahanlılar
10 Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Gazneliler
11 Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: B. Selçuklu Devleti
12 Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Türkiye Selçukluları
13 Türk İslam medeniyetinde bilim, sanat, eğitim, düşünce, ekonomi, şehir ve estetik (Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Ahmet Yesevi gibi bilim, dil, edebiyat ve tefekkür dünyası öncüleri mütefekkirler ve eserleri, maddi medeniyet unsurları örnekleri).
14 Türk İslam medeniyetinde bilim, sanat, eğitim, düşünce, ekonomi, şehir ve estetik (Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Ahmet Yesevi gibi bilim, dil, edebiyat ve tefekkür dünyası öncüleri mütefekkirler ve eserleri, maddi medeniyet unsurları örnekleri).
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bütün öğrenciler İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurları hakkında bilgi sahibi olurlar.
2 Birçok öğrenci İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri dönemlerindeki siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmeleri sebep-sonuç ilişkisi içerisinde inceleyerek analiz eder.
3 Bazı öğrenciler İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri dönemlerindeki siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmelerin tarihsel önemini değerlendirir. Yine bu grup öğrenciler, İslam dünyasını aynı dönemde Avrupa''da yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmelerle karşılaştırarak çıkarımlarda bulunur.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara : Türk Tarih Kurumu, 2011.
Yardımcı Kaynaklar Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İlgili bütün maddeler. Kaynak:https://islamansiklopedisi.org.tr/ İslam Tarihi ve Medeniyeti, Siyer Yayınları, İstanbul 2021. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, TDV Yayınları, İstanbul 2022.

Ders İle İlgili Dosyalar