Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BAHÇE BİTKİLERİ Birinci Düzey BHM210 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HALİT YETİŞİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ---
Dersin Veriliş Şekli YÜZ-YÜZE
Dersin Amacı Bahçe bitkilerinde bazı ilke ve kavramları, meyve tür ve çeşitlerini, sebze tür ve çeşitlerini,dünya ve Türkiye´ deki bahçe bitkileri üretim alanı ve miktarları ile bahçe bitkileri yetiştiriciliğini etkileyen bazı faktörleri öğretmektir
Dersin Tanımı Bu ders, bahçe bitkilerini tanıtan, bahçe bitkilerinde uygulanan kültürel işlemleri öğreten, meyve, bağ, sebze ve süs bitkileirnde yetiştiricilik ve hasat işlemlerini kapsamaktadır.

Dersin İçeriği
1 Bahçe Bitkilerinin tanımı ve kapsamı, Türkiye ve Dünya’da Meyvecilik , Türkiye’nin meyvecilik bölgeleri ve özellikleri
2 Meyvelerin genel sınıflaması
3 Meyve ağaçlarında çiçek tomurcuğu oluşumu, meyve ağaçlarında dinlenme, çiçeklerin açılması
4 Meyve ağaçlarında tozlanma, döllenme, meyve tutumu, periyodisite
5 Türkiye’de ve dünyada bağcılık
6 Meyve ağaçlarında ve bağda çoğaltma
7 Meyve bahçesi kurulması Meyve ağaçlarının budanması
8 Türkiye Bağcılığı, Üzümlerin ticari sınıflandırılması ve besin değeri
9 Dünyada ve Türkiye´de sebze tarımı ve sebzeciliğin ülke ekonomisindeki yeri Sebzelerin beslenme ve sağlık açısından önemleri
10 Sebzelerin sınıflandırılması
11 Sebze bahçesi için yer seçimine etki eden faktörler Sebzecilik işletme şekilleri ve sebze işletmesinin kurulması
12 Sebzelerde çoğaltma teknikleri
13 Sebze tohumculuğu, tohumlara yapılan ön uygulamalar ve fidecilik
14 Sebze bahçelerinde yapılması gerekli kültürel işlemler (toprak hazırlığı, tohum ekimi, fide dikimi, budama, sulama, gübreleme, yabancı ot kontrolü, tozlanma ve döllenmeye yardım vb.)
15 Dünyada ve Türkiye´de süs bitkilerinin durumu ve ekonomik önemi ve süs bitkilerinin sınıflandırılması, üretim yöntemleri
16 Bahçe Bitkilerinde, hasat, sınıflama, paketleme ve pazara hazırlama
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türkiye’nin bahçe bitkileri potansiyelini bilir.
2 Bahçe bitkilerinin tarihçesini bilir.
3 Bahçe bitkilerindeki temel terimleri bilir
4 Meyve ve sebzelerin sınıflandırılmasını bilir.
5 Bahçe bitkilerinin temel ve fizyolojik esaslarını bilir.
6 Süs bitkilerinin sınflamasını bilir.
7 Bahçe kurmada dikkat edilmesi gereken koşulları bilir.
8 Türkiye’nin dışsatımında önem arz eden meyve ve sebzeler ile bunların pazara hazırlanması ve muhafazası konularında bilgi sahibi olur
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bitki Koruma başlığı altında tarımsal hastalık ve zararlıların yönetimi hedefi çerçevesinde sunulan entomoloji, akaroloji, mikoloji, bakteriyoloji, viroloji, herboloji konularına ilişkin yeterli teorik ve pratik bilgi edinme, bu bilgileri sahada kullanabilme.
2 Ulusal ve uluslararası alanda Bitki Koruma branşının stratejik önemini kavrayabilme ve bu farkındalığı ifade edebilme
3 Alanı ile ilgili bilgilerin doğruluğunu, güvenirliğini ve güncelliğini değerlendirme becerisi kazanma
4 Bitki koruma alanında bireysel veya takım halinde çalışabilme, bu alanda problemleri belirleme ve çözebilme kabiliyetini artırma
5 Bitki koruma konularıyla ilgili yeni bilgiler edinme ve sorunların çözümü için yöntemler geliştirme ve bu bağlamda teknolojiyi kullanabilme becerisi kazanma
6 Alanında ulusal ve uluslararası düzeyde sorunların farkındalığı ve çözümü için inisiyatif geliştirebilecek güncel bilgi ve beceri birikimi kazanma
7 Karar verebilme, teknolojik araçları kullanabilme, araştırma yapabilme ve araştırma sonuçlarını bilim dünyasıyla paylaşabilme becerisi kazanma
8 Alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan güncel bilgiyi takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme
9 Sürdürülebilir tarımsal üretim için girdileri etkin kullanabilme ve uygun ürün modelini planlayabilme becerisi kazanma
10 Alanı ile ilgili olarak etik değerlere uygun olarak hareket edebilme
11 Biyolojik çeşitlilik ve bu çerçevede doğal kaynakların önemini kavrama, doğal dengenin korunmasına yönelik yüksek farkındalık düzeyine ulaşma ve bu farkındalık ve duyarlılığı artıracak yönde çevresini ve toplumu yönlendirebilme becerisine sahip olma
12 Ülkemizde ve dünyada yeni ortaya çıkan ve tehdit arz eden bitki koruma sorunlarının tanınması ve yayılışının engellenmesine yönelik bilgi birikimi oluşturma, sorunun ülkemize girmesini veya varsa yayılmasını engelleme konularında proaktif davranabilme
13 Alanı ile ilgili beklenmedik durumlarda etkin karar verebilme, yaratıcı olma, profesyonel olarak iş yapabilme ve liderlik vasfı taşıyabilme becerisi kazanma
14 Genelde Tarım, özelde Bitki koruma alanında ilgili kurumları tanıma ve ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
15 Kendi alanlarında bilgi seviyelerini artırarak, danışmanlık ve akademik yeteneklerini geliştirme becerisi kazanma
16 Alanları ile ilgili görevlerine ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da temel bilgilere haiz olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme
17 Bahçe ve tarla bitkileri başta olmak üzere, farklı ürün gruplarında oluşan Bitki Koruma sorunlarına cevap verebilecek beceriler kazanma
18 Bitki koruma sorunları oluşturma potansiyeline sahip mikro ve makro ölçekteki tüm organizmalar hakkında temel bilgi sahibi olma
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 6 1 6
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     110
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 6 20
Ödev 2 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ve resimlerle zenginleştirilmiş elektronik ortama aktarılmış sunu ve çıktısı
Yardımcı Kaynaklar N. KAŞKA ve M. YILMAZ (1974) : Bahçe Bitkileri Yetiştirme Tekniği S. ÖZBEK (1977) : Genel Meyvecilik A. GÜNAY (1992) : Genel Sebze Yetiştiriciliği M. YILMAZ (1992) : Bahçe Bitkileri Yetiştirme Tekniği AĞAOĞLU ve ark. (2001) : Genel Bahçe Bitkileri A. GÜL (2005) : Bahçe Bitkileri Tarımında Çevre Dostu Üretim Teknikleri U. AKSOY ve A. ALTINDİŞLİ (1998) : Ekolojik (Organik, Biyolojik) Tarım

Ders İle İlgili Dosyalar