Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
VERİ MADENCİLİĞİ Birinci Düzey ENM 396 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. EMEL KIZILKAYA AYDOĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sınıfta sözlü anlatım, laboratuvar uygulamaları, projeler, gerçek hayat uygulamaları
Dersin Amacı Gerçek hayatta oluşan çok büyük boyutlu veri kümeleri üzerinde veri madenciliği yöntemleri tahmin yapabilme, sonuç çıkarma ve sonuçları yorumlama
Dersin Tanımı Veri madenciliği, uygulanmasındaki amaçlar, veri madenciliğini diğer yöntemlerden ayıran noktalar. Uzaklık metrikleri. Sınıflandırma yöntemleri, Kümeleme yöntemleri, Birliktelik kuralı madenciliği yöntemleri. Gerçek hayat verileri üzerinde veri madenciliği uygulamaları. Gerçek hayat projeleri.

Dersin İçeriği
1 Veri madenciliği temel kavramlar, veri ambarları, OLAP
2 Veri, veri kalitesi, veri hazırlama ve ön işleme, veri indirgeme, veriyi keşfetme
3 Benzerlik ve uzaklık metrikleri
4 Görselleştirme teknikleri, OLAP işlemleri
5 Sınıflandırma temel kavramlar, karar ağacı tabanlı sınıflandırma yöntemleri
6 Bellek tabanlı sınıflandırma yöntemleri
7 İstatistik tabanlı sınıflandırma yöntemleri
8 Vize sınavı
9 Optimizasyona dayalı sınıflandırma yöntemleri, yapay sinir ağları
10 Kümeleme temel kavramlar, Bölümlemeli kümeleme algoritmaları
11 Hiyerarşik kümeleme algoritmaları
12 Yoğunluğa dayalı kümeleme algoritmaları, optimum küme sayısının belirlenmesinde indeks ve algoritmalar
13 Birliktelik kuralı madenciliği temel kavramlar, Destek, güven hesapları
14 Birliktelik kuralı madenciliği algoritmaları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Büyük boyutlu veri tabanlarında gizli olan bilgiyi ortaya çıkarabilme, yorumlama ve gelecek tahmininde bulunabilme
2 Mevcut büyük boyutlu veri kümeleri üzerinde sınıflandırma, kümeleme, birliktelik kuralları elde edebilme
3 Gerçek hayat problemlerine çözüm üretebilme
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 1 5
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 5 1 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 1 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 3 3 9
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 5 2 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 2 10
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar