Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SINIF İÇİ ÖĞRENMELERİN DEĞERLENDİRİLMESİ Birinci Düzey FBÖ 008 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. FULYA ÖNER ARMAĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Ders sonunda öğrenciler; 1. Ölçmenin tanımlar, ölçme türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olurlar 2. Ölçekler ve özelliklerini açıklar 3. Ölçme araçlarını (sınıf içi testler) sınıflandırır 4. Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağını analiz eder 5. Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını kavrar 6. İndeksler hakkında uygulama yapar 7. Portfolyonun nasıl kullanılacağını açıklar 8. Kavram haritasının nasıl kullanılacağını açıklar 9. Tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kavram karikatürleri, proje, Vee diyagramı hakkında bilgi sahibi olur 10. Dereceli puanlama anahtarının nasıl kullanılacağını açıklar 11. Tüm konularla ilgili KPSS soru çözümü uygulaması yapar
Dersin Tanımı Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir? Kullanılan Öğretim stratejileri: Ters Yüz Öğrenme, Düz Anlatım Yöntemi, Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme, Beceri: Problem Çözme becerisini geliştirme

Dersin İçeriği
1 Tanışma, Derse giriş
2 Ölçme değerlendirme nedir? Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri, değerlendirme türleri, karar verme süreçleri
3 Geleneksel Ölçme Araçları Açık uçlu soruları geliştirme basamakları (Literatür taraması)
4 Bloom ve Haladyna Taksonomisi Belirtke Tablosu oluşturma Açık uçlu soruların (klasik/yazılı) özellikleri, puanlanması (Rubrik)
5 Geleneksel Ölçme Araçları Kapalı uçlu soruların (çoktan seçmeli sorular) özellikleri ve puanlanması
6 Geleneksel Ölçme Araçları Kapalı uçlu soruların (Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme) özellikleri
7 Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
8 Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
9 Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
10 Geçerlik (Kapsam, Ölçüt ve Yapı) • Güvenirlik (Cronbach Alpha) • Geçerlik ve güvenirliği artırma yolları
11 İndeksler • Madde güçlük indeksi • Madde ayırt edicilik indeksi
12 Alternatif ölçme araçları (Portfolyo, Kavram Haritası, Kavram karikatürleri, Tanılayıcı Dallanmış Ağaç, Vee-Diyagramı, Zihin Haritası) • Avantajları, • Sınırlılıkları ve • Puanlama
13 Alternatif ölçme araçları (Yapılandırılmış Grid, Gözlem, Görüşme, Proje, Sunumlar) • Avantajları, • Sınırlılıkları ve • Puanlama Alternatif ölçme araçlarından gözlem ve proje için bütüncül ve analitik derecelendirme ölçekleri oluşturma ve üzerinde tartışma
14 Web 2:0 Araçları ile öğretimi destekleme
15 Web 2:0 Araçları ile öğretimi destekleme
16 Öğrenmelerin değerlendirilmesi üzerine tartışma
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ölçmenin tanımlar, ölçme türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olurlar
2 Ölçekler ve özelliklerini açıklar
3 Ölçme araçlarını (sınıf içi testler) sınıflandırır
4 Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağını analiz eder
5 Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını kavrar
6 İndeksler hakkında uygulama yapar
7 Portfolyonun nasıl kullanılacağını açıklar
8 Kavram haritasının nasıl kullanılacağını açıklar
9 Tanılayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid, kavram karikatürleri, proje, Vee diyagramı hakkında bilgi sahibi olur
10 Dereceli puanlama anahtarının nasıl kullanılacağını açıklar.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2 Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3 Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4 Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5 Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7 Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8 Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9 Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     98
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak B. (2015). Geleneksel-Tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi

Ders İle İlgili Dosyalar