Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOİSTATİSTİK İkinci Düzey BİY218 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ERTUĞRUL YÜZBAŞIOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencileri temel istatistik metotları ve temel istatistik metotlarının uygulanması ve yorumlanması hakkında bilgilendirmektir.
Dersin Tanımı Bu ders istatistik yöntemlerinin biyolojik veriye uygulanmasını kapsar. Tanımlayıcı istatistikler, veri türleri, olasılık ve şans değişkenleri, önemli olasılık dağılımlarını, örnekleme yöntemlerini, önemlilik testlerini, güven aralığını, hipotez testlerini, iki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması konularını içerir.

Dersin İçeriği
1 İstatistiğe giriş(istatistik, biyoistatistik, örnek, populasyon ve verinin tanımı, örnek nasıl seçilir, veri nasıl toplanır, örnek ve populasyon arasındaki ilişki)
2 Özet istatistikler ( gövde yaprak dağılımı, histoğram, kutu ve nokta gösterimi, frekans tablosu oluşturma)
3 Tanımlayıcı istatistikler (ortalama,mod,medyan,varyans,standart sapma, değişim aralığı)
4 Veri türleri ve verinin kodlanması
5 Olasılık ve şans değişkenleri
6 Önemli olasılık dağılımları
7 Önemli olasılık dağılımları
8 ARA SINAV
9 Örnekleme dağılımları
10 Önemlilik testleri
11 Önemlilik testleri
12 Güven aralığı
13 İki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması
14 İki örneğin ortalamalarının karşılaştırılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İstatistik, biyoistatistik, veri, örnek ve populasyonu tanımlar
2 Gövde yaprak dağılımı, histogram, nokta gösterimi ve kutu gösterimini çizer ve frekans tablosunu oluşturur
3 Ortalama, medyan, varyans, standart sapma, değişim aralığı, örnek dilimleri, varyasyon katsayısı ve mod u hesaplar
4 Veri türlerini karşılaştırır, veriyi kodlar, kodlanmış veriden ortalama ve varyansı hesaplar, olasılığı hesaplar ve tesadüfi değişkenlerin özelliklerini tanımlar
5 Binomiyal dağılım, poisson dağılımı, normal dağılım, standart normal dağılım, t dağılımı ve ki-kare dağılımını karşılaştırır
6 Normal dağılım, standart normal dağılım ve t dağılımı altında kalan alanları belirler
7 Örnek dağılımlarından ortalama ve varyansı hesaplar; ki-kare testi yapar
8 Hipotezi test eder
9 Güven aralığını hesaplar
10 İki örneğin ortalamalarını karşılaştırır

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 21 21
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     111
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı İkiz, F., Püskülcü, H., Eren, Ş., İstatistige Giriş, Barış Yayınları, İzmir, Türkiye, 1998.
Yardımcı Kaynaklar Ferguson, G.A., Takane, Y., Statistical analysis in psychology and education, 6th edition, McGraw-Hill Book Company New York, U.S.A. 1989.

Ders İle İlgili Dosyalar