Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ METODOLOJİSİ Üçüncü Düzey FDB621 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ABDULVAHAP TAŞTAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Derviş Dereli
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze eğitim/Sunum, Seminer Hazırlama
Dersin Amacı Felsefe ve Din Bilimleri bölümlerinde araştırma yapacaklar için metodoloji bilgisi sağlamak, kullanılacak yöntem ve tekniklerden haberdar etmek amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Felsefe ve Din Bilimleri bölümlerine dahil olan disiplinlerde çalışma yapacak olan öğrencilere hangi konularda hangi yöntem ve teknikleri kullanmaları gerektiği konusunda teorik ve pratik bilgiler verir.

Dersin İçeriği
1 Araştırmanın Tanımı
2 Kuram ve Araştırma
3 Metodolojinin Anlamları
4 Nicel ve Nitel Araştırma Tasarımları
5 Nitel ve Nicel Örnekleme
6 Nicel Veri Toplama
7 Nicel Veri Analizi
8 Nitel Veri Toplama
9 Nitel Veri Analizi
10 Deneysel Araştırma
11 Tarama Araştırması
12 Saha Araştırması
13 Tarihsel Karşılaştırmalı Araştırma
14 Araştırma Raporunun Yazılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanlarında hangi disiplinle hangi yöntem ve tekniklerin uygunluk arzedeceği hakkında bilgi sahibi olur.
2 Araştırmanın nasıl yapılacağı konusunda metodolojiyi takip etmenin önemini kavrar.
3 Nicel veri toplama teknikleri ve analizi hakkında bilgi elde eder.
4 Nitel veri toplama teknikleri ve analizi hakkında bilgi elde eder.
5 Nicel ve nitel çalışmalarının kendine özgü özelliklerinin farkında olur.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2 Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3 Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4 Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5 Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6 Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7 Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8 Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9 Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11 Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13 Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı W. Lawrence Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri -Nitel ve Nicel Yaklaşımlar- I-II, Çev. Sedef Özge, Yayın Odası yay., 8. baskı, 2016, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar F. Lewins, Sosyal Bilim Metodolojisi, Çev. Abdulvahap Taştan, Lotus, Ankara, 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar