Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EKONOMİK TOKSİKOLOJİ Birinci Düzey VFT 632 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DEKAN MURAT KANBUR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. BİLAL CEM LİMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze haftada 3 saat teorik
Dersin Amacı Kimyasal maddelerin biyolojik dokulardaki seçici etkilerinden yararlanarak ilaçların, besin katkı maddelerinin ve pestisitlerin geliştirilmesi hakkında bilgi vermek
Dersin Tanımı Çevresel kirletici türleri, yapı ve özellikleri, toksinlerin analiz yöntemleri, canlılara giriş yolları, doğal bozunum süreçleri, canlılar üzerindeki histopatolojik etkileri

Dersin İçeriği
1 Ekotoksikolojiye Giriş
2 Toksinler
3 Biyobirikme
4 Metal toksisitesi
5 Biyoindikatörler
6 Pestisit toksisitesinin mekanizmaları
7 Detoksifikasyon ve direnç mekanizmaları
8 Çevresel kirleticilerin fizyolojik etkileri
9 Antioksidan savunma ve oksidatif stres
10 Kansorejen maddeler ve kanser
11 Su ekotoksikolojisi
12 Doz-tepki ilişkileri
13 Kirleticilere karşı genetik adaptasyonlar
14 İmmunotoksisite
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Toksinleri tanımlayabilir.
2 Biyobirikmeyi anlatabilir.
3 Metal toksisitesini tanımlayabilir.
4 Biyoindikatörleri tanımlayabilir.
5 Pestisit toksisitesinin mekanizmalarını tanımlayabilir.
6 Çevreyi ve biyoçeşitliliği korumak için esas yöntemlerin öğrenimini sağlamak.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 10 3 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Veteriner Toksikoloji, Kaya S, Pirinçci İ, Bilgili A editör (2002). Vural, N., Toksikoloji, 2005 Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları No:73
Yardımcı Kaynaklar Toxicology The Basic Science of Poisons-Casarett and Doull. Hoffman, D. J., Rattner, B.A., Burton, G.A. Cairns, J., 2002. Handbook of Ecotoxicology, Second Edition, Lewis Publishers, 1312 s. Derelanko, M. J., Hollinger, M. A. 2002. Handbook of Toxicology, Second Edition (Hardcover) 2nd edition, CRC Press.1500 pages. Garry M.R. 1995. Fundamentals of aquatic toxicology, effects, environmental fate and risk assessment. Taylor and Francis, Washington DC, 1083 s. Newman, M. C., Unger, M. A., 2002. Fundamentals of Ecotoxicology, Lewis Publishers, Florida, 480 s. Ünsal, M., 1998. Kirlilik Deneyleri, Yöntemler ve Sonuçların Değerlendirilmesi, T.C. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı Su Ürünleri Araştırma Ens. Müd. Yay. No 11, Bodrum, 168 s. Connell, D. W. Lam, P., Richardson, B., Wu R. 1999. Introduction to Ecotoxicology, Wiley-Blackwell, 184 pages

Ders İle İlgili Dosyalar