Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE TÜRKÇESİ IV Üçüncü Düzey TDE202 4 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. GALİP GÜNER, PROF.DR MUSTAFA ARGUNŞAH
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli TEORİK
Dersin Amacı Türkiye Türkçesinin cümle bilgisini kavratma
Dersin Tanımı Türkiye Türkçesinde kelime grupları (kısaltma grupları) ve cümle çeşitleri. Örnek cümle çözümlemeleri.

Dersin İçeriği
1 Kelime Grupları ve genel özellikleri
2 İsim tamlaması, sıfat tamlaması
3 Sıfat-fiil grubu, Zarf-fiil grubu, İsim-fiil grubu
4 Edat, bağlama ve ünvan grubu
5 Birleşik isim, ünlem ve sayı grubu
6 Kısaltma grupları
7 Cümlenin ögeleri
8 Yüklem, Özne, Nesne
9 Ara Sınav
10 Yer tamlayıcısı, zarf ve cümle dışı ögeler
11 Yapısına göre cümleler
12 Basit ve birleşik cümle problemi
13 Yükleminin türüne ve yerine göre cümleler
14 Anlamına göre cümleler
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kısaltma gruplarını ve cümle çeşitlerini öğrenme. Cümle çözümlemeleriyle konuyu kavrama.
2 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir.
3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar.
5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar.
6 Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
7 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar.
8 Edebî metin çözümlemeleri yapar.
9 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.
10 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     88
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri
Yardımcı Kaynaklar Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi,3. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara 1995

Ders İle İlgili Dosyalar