Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KADIN HAKLARI VE MEDYA Birinci Düzey RTS461 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÇİLEM TUĞBA KOÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Çilem Tuğba KOÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Bu dersin amacı, kadın hakları ve medya konusunda haber profesyonellerinin farkındalıklarını arttırarak, kadın odaklı medya içeriğinin oluşturulmasına katkıda bulunmaktır.
Dersin Tanımı Bu derste, haber üretimi ve sunumunda dil aracılığıyla kadına yönelik geliştirilen cinsiyete yönelik toplumsal klişeler, ayrımcılık biçimleri ve şiddetin yeniden üretimi gibi konulara odaklanılarak ulusal ve yerel medya kuruluşlarında kadın haklarına duyarlı medya profesyonelleri yetiştirilecektir.

Dersin İçeriği
1 Türkiye’de Kadın Haklarına Yönelik Yapılan Yasal Düzenlemeler
2 Medya Alanında Kadın Konusuyla İlgili Yapılan Araştırmalar
3 Kadına Yönelik Şiddet ve Türleri
4 Kadın Sorunları Üzerine Öğrencilere Proje Eğitimi Verilmesi
5 Kadın Sorunları Üzerine Öğrencilere Proje Eğitimi Verilmesi
6 Kadın Sorunları Üzerine Öğrencilerin Yazdıkları Projelerin Değerlendirilmesi
7 Modernleşme Öncesi Kadın Haklarının Durumu
8 Birinci Dalga Kadın Hareketi ve Yayınları
9 İkinci Dalga Kadın Hareketi ve Yayınları
10 Türkiye’de Birinci ve İkinci Dalga Kadın Hareketi’nin Yansımaları
11 Küreselleşme ve Kadın Hareketinin Yükselişi
12 Medya’da Kadın Temsili
13 Medya Dili: Kadına Yönelik Ayrımcılık Biçimleri ve Söylemi
14 Haber Üretiminde Kadın Hak Odaklı Haber Yazımı
15 Kadın Hak Odaklı Haber Üretimi Açısından Medya Haber Dilinin İncelenmesi
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dünya’da ve Türkiye’de kadın haklarının tarihsel gelişim sürecini ve anlama geldiğini öğrenerek, toplumsal ön kabulleri sorgular.
2 Medya kuruluşlarında kadınların varlığını tartışır.
3 Ayrımcılık, ötekileştirme ve nefret söylemi gibi dile dayalı söylemin nasıl üretildiğini anlar.
4 Cinsiyetçiliğin dil aracılığıyla nasıl yeniden dolaşıma sokulduğu hakkında farkındalık kazanır.
5 Kadınların medyada hangi klişelerle temsil edildiğini ve ne oranda yer bulduklarına dair bilgi sahibi olur.
6 Haber üretiminde kadına yönelik ayrımcı ve cinsiyetçi dil kalıplarına yapılan haberler üzerinden analiz edebilme yeteneği kazanır.
7 Kadın sorunlarına ilişkin bir proje üreterek, kadın sorunları konusundaki farkındalığını artırır.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 2 32
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
Ödevler 4 2 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 9 2 18
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     76
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 1 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Koç, Ç. T. (2019). Modernleşme sürecinde Batı''da ve Osmanlı''da feminizm ve kadın dergileri:(1869-1927). Gece Kitaplığ̳ı. Alankuş, S. (2007). Kadın Odaklı Habercilik. Bianet Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Altınay, A. G., ve Arat, Y. (2007). Türkiye''de Kadına Yönelik Şiddet. İstanbul. İmançer, D. (2006). Medya ve Kadın. Ebabil. Çaplı, B ve Tuncel, H. (2010). Televizyon Haberciliğinde Etik. Ankara. Timisi, N. (1997). Medya''da Cinsiyetçilik. Başbakanlık Kadının Statüsü Sorunları Genel Müdürlüğü.

Ders İle İlgili Dosyalar