Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK ROMANI Birinci Düzey TDE418 Seçmeli 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teori-Uygulama
Dersin Amacı Türk romanının gelişimi, belli başlı yönelişleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Tanımı Çağdaş Türk romanının belli başlı eğilimleri ve yazarları.

Dersin İçeriği
1 Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler.
2 Türk romanının kaynakları, doğuşu ve bugünü.
3 Tanzimat Devri romanı.
4 Ara nesil, Servit-i Fünun, Fecr-i Ati ve Milli edebiyat dönemi romanı.
5 Cumhuriyet devri romanı. (1923-1950)
6 1950-1960 döneminde Türk romanı. Örnek eser okuma ve tahlili. Orhan Kemal: Bereketli Topraklar Üzerinde (1954)
7 1950-1960 dönemine devam. Yusuf Atılgan, Aylak Adam (1959)
8 ARA SINAV
9 1960-1970 dönemine devam. Hekimoğlu İsmail, Minyeli Abdullah (1968).
10 1960-1970 dönemi romanı. Örnek eser okuma ve metin tahlili. Kemal Tahir: Devlet Ana (1971)
11 1970-1980 dönemi romanı. Örnek eser okuma ve metin tahlili. Yaşar Kemal, Binboğalar Efsanesi (1971)
12 1970-1980 dönemine devam. Nihal Atsız, Ruh Adam (1973)
13 1980-1990 dönemi romanı. Örnek eser okuma ve metin tahlili. Latife Tekin, Sevgili Arsız Ölüm (1983)
14 1990’dan günümüze romanımız. Örnek eser okuma ve metin tahlili. Alev Alatlı, Schrödinger’in Kedisi 1 Kabus (2000)
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk romanının kaynaklarının ve doğuş sürecinin kavranması.
2 Roman türünün geleneksel anlatılarla ilişkisinin kavranması.
3 Tanzimat ve Servet-i Fünûn Devri romanının özelliklerinin kavranması.
4 Cumhuriyet Devri romanının özelliklerinin kavranması.
5 Romanda modernizmin kavranması.
6 Romanda postmodernizmin kavranması.
7 Türkçenin kadın romancılarının tanınması.
8 Türk romanında temaların kavranması.
9 Türkçede tarihî roman ve yeni tarihselcilik anlayışının kavranması.
10 Son dönem Türk romanında eğilimlerin kavranması.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1-2-3, İletişim Yayınları, İstanbul 1992.
Yardımcı Kaynaklar 1. Gürsel Aytaç, Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Gündoğan Yayıncılık, Ankara 1990. 2. Gürsel Aytaç, Edebiyat Yazıları I-II-III, Gündoğan Yayıncılık, Ankara, 1990-1994. 3. Fethi Naci, Yüzyılın 100 Romanı, Adam Yayınları, İstanbul, 1999. 4. Yıldız Ecevit, Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul 2001. 5. Murat Belge, Edebiyat Üstüne Yazılar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1994. 6. Nurdan Gürbilek, Yer Değiştiren Gölge, Metis Edebiyat, İstanbul 1995. 7. Nurdan Gürbilek, Kötü Çocuk Türk, Metis Edebiyat, İstanbul 2001. 8. Mehmet Tekin, Roman Sanatı, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2003. 9. Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara 1991.

Ders İle İlgili Dosyalar