Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME VE KÜLTÜR Birinci Düzey THB 408 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Saim Örnek
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı THB 408 Beslenme ve Kültür dersinde insanlık tarihiyle paralel olan beslenme tarihi genel hatlarıyla incelenecektir. İnsanın beslenmesinde radikal değişim yaratan tarihsel olaylar öğrenilerek insanların gündelik yaşamına etkileri değerlendirilecektir. Beslenme üzerine geliştirilen kuramlardan söz edilerek bugün bu kuramların bizlere gösterdikleri üzerinde durulacaktır. Toplumsal sınırların çizilmesinde, toplumsal cinsiyet sınırlarının belirginleştirilmesinde ve doğaüstü - büyüsel pratiklerde yemeğin işlevleri ele alınarak günümüzde folklorcuların yemek kültürüyle nasıl çalışabilecekleri öğrenilecektir.
Dersin Tanımı Bu ders folklor disiplininin yemek kültürü ile nasıl çalışması gerektiğini gösterir. Ders, insanın beslenme tarihi, beslenme tarihindeki önemli kırılmalar, yemek ve sosyalleşme, yemek ve kimlik ile farklı yemek kültürleri gibi önemli konular çerçevesinde ele alınır.

Dersin İçeriği
1 Beslenme/Yemek Nedir, Ne Değildir?
2 Yemek ve Tarih
3 Bir Besin Üzerinden Uygarlık Tarihi: Buğday, Kahve, Şeker
4 Yeni Dünya’nın Keşfi
5 Beslenme Teorileri
6 Tabular ve Kaçınmalar
7 Ara Sınav
8 Ritüel Yemek
9 Yemek, Kimlik ve Bellek – Biz ve “Ötekiler”
10 Yemek ve Toplumsal Cinsiyet
11 Beslenme Eşitsizlikleri
12 Yemek ve Turizm
13 Yemek Folkloru Daha İyi Bir Gelecek İçin Ne Yapabilir?
14 Final Sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Beslenme Tarihini Öğrenir
2 Beslenme Tarihinde Önemli Kırılmaları Öğrenir
3 Yemek ve Sosyalleşme İlişkisini Öğrenir
4 Beslenme Teorilerini Öğrenir
5 Farklı Yemek Kültürlerinin Farkında Olur
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2 Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3 Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4 Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5 Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6 Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7 Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8 Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9 Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10 Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11 Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12 Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13 Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14 Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15 Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16 Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17 Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar