Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME II Birinci Düzey EGB 510 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Akademik Beklentiler: Öğrencilerin Program geliştirme ve değerlendirmeye ilişkin temel kavram ve uygulamaları bilmesi
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. SEMRA DEMİR BAŞARAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı, değerlendirme kavramına farklı boyutlar açısından bakmak, bilimsel bir disiplin olarak program değerlendirmenin tarihsel süreç içerisindeki gelişimini incelemek, öğrencilere alandaki güncel kavramlar ile farklı değerlendirme yaklaşımlarına yönelik bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Bu dersin içeriği; değerlendirmenin temel amacı, kullanımı ve kavramsal farklılıklar, modern program değerlendirmenin tarihsel süreç içerisinde gelişimi ve bu konudaki yeni yönelimler, alternatif program değerlendirme yaklaşımları, program değerlendirme sürecinde planlama ve program değerlendirme sürecinde uygulama konularını içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Program Değerlendirmeye Giriş
2 Eğitim programının değerlendirmesi
3 Program Değerlendirme Modelleri
4 Ürün ve Erişiye yönelik değerlendirme
5 Programın öğelerine yönelik değerlendirme
6 Türkiyede program geliştirme çalışmalarının değerlendirilmesi
7 Uygulamadaki bazı derslerin programlarının değerlendirilmesi
8 Ara sınav ve ödev teslimi
9 Alternatif program değerlendirme modelleri
10 Program değerlendirme standartları
11 Program değerlendirme uygulamaları
12 Program değerlendirme uygulamaları
13 Değerlendirme ve Raporlaştırma
14 Final Sınavı ve ödev teslimi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Program değerlendirmenin temel amacını, kavramsal özelliklerini ve kullanım alanlarını inceler
2 Çağdaş program değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel kökenini ve alandaki yeni eğilimleri inceler
3 Program değerlendirmede kullanılan alternatif yaklaşımları analiz eder
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Creswell, J.W. (2003). Research Design. (Second Edition). London: SAGE Publications Airasian, P.W.(1994). Classroom Assessment. (Second Edition). Newyork: McRaw Hill, Inc. Posner, G.J. (2004). Analyzing The Curriculum. (Third edititon). Boston: McGraw-Hill Companies, Inc. Fitzpatrick, J.L., J.R.Sanders & B.R. Worthen (2004). Program Evaluation. Alternative Approaches.(Third edititon). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc. Ornstein, A.C., L.S.Behar-Horenstein, E.F. Pajak (2003). Contemporary Issues in Curriculum. .(Third edititon). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc. Oliva, P.F.(2005). Developing the Curriculum. (Sixth edition). Boston: Allyn & Bacon, Pearson Education, Inc.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar