Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN EĞİTİMİ TARİHİ (TANZİMAT SONRASI) İkinci Düzey FDB 564 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ. GRV. HAYRİYE GENCEL
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Tanzimat''''tan Cumhuriyet''''e kadarki dönemde din eğitimi kurumlarının özellikleri, programları, öğretici, öğrenci ve ders kitaplarını tanıtmak; Tanzimat’tan Cumhuriyete din eğitimi politikalarındaki değişimleri ve bunların eğitim uygulamalarını irdelemek.
Dersin Tanımı Bu derste Tanzimat (1839)tan Cumhuriyete (1923) kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Tanzimat’a Geçiş Dönemi Osmanlıda Eğitimde Yenileşme Hareketleri
2 Tanzimat Dönemi Eğitim Politikaları ve Uygulamaları
3 Tanzimat Döneminde Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi (ilköğretim)
4 Tanzimat Döneminde Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi (Ortaöğretim)
5 Tanzimat Döneminde Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi (Yükseköğretim)
6 Tanzimat Döneminde Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi (Medreseler)
7 II. Meşrutiyet’e Kadar Okullarda Din Eğitimi
8 II. Meşrutiyet Dönemi Medreselerde Din Eğitimi
9 II. Meşrutiyet Dönemi Medreselerde Din Eğitimi (Islahat Çalışmaları)
10 Tanzimat ve (Meşrutiyet)Döneminde medrese programları, kitaplar, yöntemler vb.)
11 Tanzimat’tan- Cumhuriyete Ders kitaplarında Din Eğitimi
12 Tanzimat’tan- Cumhuriyete Ders kitapları ve Din Öğretiminde Yöntem Sorunu
13 Dini-Milli Terbiye, Ahlak Tartışmaları
14 Cumhuriyet Dönemi Başlarında Türkiye’de Din Eğitimi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tanzimat'tan Cumhuriyet'e din eğitimi uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Din eğitimi faaliyeti yürüten öğretim (ilk-orta-yüksek) kurumlarının özelliklerini ve söz konusu kurumların programlarında din eğitiminin durumunu açıklayabilir.
3 Bahsi geçen dönemdeki din eğitimi kurumlarını öğretmen, öğrenci ve ders kitapları açısından irdeleyebilir.
4 Tanzimat’tan Cumhuriyete din eğitimi politikalarındaki değişimleri ve bunların eğitim uygulamalarını irdeleyebilir.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 10 3 30
Sunum / Seminer hazırlama 10 2 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1.Zeki, Salih Zengin; Tanzimat Dönemi Osmanlı Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi, MEB, Y.,2004; 2.Yurdagül Mehmedoğlu, Tanzimat Sonrası Okullarda Din Eğitimi, MÜİFAV Yay., İstanbul, 2003.
Yardımcı Kaynaklar 1.Yahya Akyüz; Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan Günümüze) Alfa Yay.; 2.Zeki Salih Zengin; Medreseden Darulfunun'a Türkiye'de Din Eğitimi, Karahan Kitabevi, 2009; 3.Zeki Salih Zengin; II. Meşrutiyette Medreselerde Din Eğitimi, Akçağ Yay. ,2002.

Ders İle İlgili Dosyalar