Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOKİMYA Birinci Düzey BİY315 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MİKAİL AKBULUT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr Üyesi EBRU SAATÇİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Genel ve Metabolik Biyokimyasal olayları, makromoleküler yapıları, metabolik reaksiyonları ve yolları incelenmesi, araştırılması ve öğrenilmesi
Dersin Tanımı Biyokimya temeli kazandırmak. Öğrenciler canlı hücreleri oluşturan biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonu konusunda bilgi sahibi olurlar. Öğrencilerin ayrıca, canlı hücrelerde geçerli biyoenerjetik prensipleri ve enerji metabolizması, hücredeki ana metabolik yollar ve kontrol mekanizmaları yoluyla metabolik integrasyonu, temel metabolik yollar, fotosentez, DNA-RNA ve protein metabolizmaları öğrenilmesi beklenir.

Dersin İçeriği
1 Makromoleküller ve Su
2 Amino asitler ve Peptidler
3 Proteinler
4 Enzimler
5 Karbohidratlar
6 Nükleik Asitler
7 Lipitler
8 Biyolojik Zarlarda Taşınma ve Biyosinyal İletimi
9 Biyoenerjetikler ve Metabolizma
10 Karbohidrat Metabolizması - Glikoliz ve Glikoneogenesis
11 Karbohidrat Metabolizması - Sitrik asit döngüsü
12 Lipid metabolizması – Yağ asitlerinin oksidasyonu ve Lipit Biyosentezi
13 Azot metabolizması – Amino asitlerin oksidasyonu ve Üre
14 Amino asitler ve Nükleotidlerin Biyosentezi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersi tamamlayan öğrenci, Biyomoleküllerin yapısal ve işlevsel özelliklerini öğrenir.
2 Sinyal iletiminde rol alan biyomolekülleri ve mekanizmaları öğrenir.
3 Metabolizmanın biyoenerjetik ilkelere göre işleyişini öğrenir.
4 Makro moleküllerin sentezini öğrenir.
5 Makro moleküllerin degradasyonunu öğrenir.
6 Enerji metabolizmasını öğrenir.
7 Metabolik yolların entefrasyon nokatalarını kavrayarak biyokimyasal işleyişleri öğrenir.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 4 48
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 4 8
Ödevler 6 2 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 2 8
Toplam iş yükü     140
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 90
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, David L. Nelson, Michael M. Cox, 3rd Ed. 2005
Yardımcı Kaynaklar Harper Biyokimyası, Robert K Murray, 2004

Ders İle İlgili Dosyalar