Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SANAT VE MÜZE EĞİTİMİ Birinci Düzey SBÖ 405 Zorunlu 7 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. GALİP ÖNER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARŞ GÖR. DR. GALİP ÖNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze + Çevrimiçi
Dersin Amacı Sanat ve yaratıcılıkla ilgili temel kavramlara yönelik bilgilerini artırmak, geçmişten günümüze sanat anlayışlarına yönelik farkındalıklarını geliştirmek, Dünyada ve Türkiye’de müze ve müzecilik alanındaki gelişmeler ışığında günümüzde müzelerin birer öğrenme ortamı olarak kullanılmasının önemini kavratmak ve sosyal bilgiler öğretiminde müze uygulamalarının nasıl gerçekleştirilebileceğine yönelik beceriler kazandırmak.
Dersin Tanımı Dersin İçeriği: Estetik, yaratıcılık, sanat eleştirisi ve sanat tarihi gibi kavramların tanımlanması; başlangıcından günümüze değin farklı kültürlerde ve dönemlerde ortaya konan sanat eserlerinden örneklerin incelenmesi; çağdaş bir sanat ve estetik anlayışı; müze ve müzenin işlevi; sosyal bilgilerde müzenin eğitim amaçlı kullanımının önemi; müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulamaları.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, süreç hakkında bilgilendirme, ders beklentilerinin ve hazırbulunuşlukların ortaya çıkarılması (Padlet).
2 Estetik kavramı, Estetik tavır ve deneyim, estetikte içsel sorunlar, Bauhaus Estetiği ve Apple
3 Sanatsal düşüncenin kökeni, ilkel sanatlar, sanatın tanımı, amacı, yararları ve işlevleri, sanat türleri
4 Sanatsal bilgi, sanatsal düşünce, sanatsal eleştiri, sanatta gerçeklik, görsel kültür, popüler kültür
5 Dünya sanat tarihine genel bakış, Geçmişten günümüze sanat anlayışları ve dönemleri, Türk sanat anlayışı
6 Sanat eğitimi, yaratıcılık, sosyal bilgiler eğitiminde sanat, estetik ve yaratıcılık; ortaokulda sanat ve yaratıcılık etkinlik örnekleri
7 Ara Sınav (Plickers ile)
8 Müze ve müzecilik kavramları, Geçmişten günümüze Dünya’da ve Türkiye’de müzecilik faaliyetleri.
9 Müze eğitimi, etkili bir müze eğitimi için adımlar, sosyal bilgiler eğitiminde müzeler ve tarihi mekanlardan yararlanmanın önemi, sanal müze, müze eğitimine ilişkin yasal süreçler.
10 Müze Eğitimi Uygulaması 1: Kayseri Arkeoloji Müzesi
11 Müze Eğitimi Uygulaması 2: Kayseri Millî Mücadele Müzesi
12 Müze Eğitimi Uygulaması 3: Kayseri Atatürk Evi
13 Alternatifli Müze Eğitimi Uygulaması 4: Güpgüpoğlu Etnografya Müzesi / Çorum Müzesi / Kaman Kalehöyük Müzesi ve Prens Mikasa Japon Bahçesi
14 Müze Eğitimi Uygulaması 5: Mimar Sinan Evi ve Ağırnas Yeraltı Şehri / Dönem değerlendirmesi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sanat ve yaratıcılıkla ilgili temel kavramlara yönelik bilgilerini artırmak
2 Geçmişten günümüze sanat anlayışlarına yönelik farkındalıklarını geliştirmek
3 Dünyada ve Türkiye’de müze ve müzecilik alanındaki gelişmeler ışığında günümüzde müzelerin birer öğrenme ortamı olarak kullanılmasının önemini kavratmak.
4 Sosyal bilgiler öğretiminde müze uygulamalarının nasıl gerçekleştirilebileceğine yönelik beceriler kazandırmak
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 28 392
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 12 48
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 4 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     440
AKTS     18.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   100
Genel toplam   140

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar 1. Buyurgan, Serap. (2020). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Pegem Akademi Yayınları 2. Buyurgan, Serap. (2019). Müzede Eğitim. Pegem Akademi Yayınları 3. Artut, Kazım. (2020). Sanat Eğitimi Kuramları ve Uygulamaları. Anı Yayıncılık

Ders İle İlgili Dosyalar