Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ZEMİNLERİN İYİLEŞTİRİLMESİ Üçüncü Düzey İNŞ 527 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ZÜLKÜF KAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Dersliklerde slayt gösterimi ile ders anlatımı...
Dersin Amacı Zemin araştırmalarını, sonuçların raporlanması, zeminlerin yapı yüklerine bağlı karşılaşacağı taşıma gücü, oturma ve diğer konular ile ilgili olumsuzluk oluşturacak nedenleri farklı yöntemlerle iyileştirmek için kullanılan yöntemlerin tanıtılması...
Dersin Tanımı Zemin araştırmaları, geoteknik rapor hazırlama ve zeminlerin mühendislik açısından zayıf olan özelliklerini iyileştirmek amacı güden yöntemlerle ilgili bilgilerin verilmesi...

Dersin İçeriği
1 ZEMİN ARAŞTIRMALARI; Giriş, Zemin Araştırmalarının Amaçları
2 ZEMİNLERİN MÜHENDİSLİK ÖZELLİKLERİ; Zeminlerin ana sınıfları, Dane Dağılımı (Granülometri), Relatif Sıkılık, Kıvam Limitleri, Permeabilite, Sıkışma ve Oturma Özellikleri, Zeminlerde Kayma Mukavemeti
3 ZEMİN İNCELEME YÖNTEMLERİ; Arazi Çalışmaları, Derinliğine İnceleme Yöntemleri, Arazi Deneyleri, Laboratuar Deneyleri
4 GEOTEKNİK PARAMETRELERİN BELİRLENMESİ; Arazi Verilerinin Değerlendirilmesi, Laboratuar Verilerinin Değerlendirilmesi, Yapılan Analizler (Taşıma Gücü Hesapları, Oturma Hesapları, Sıvılaşma Analizleri)
5 ZEMİN ETÜT RAPORU VE GEOTEKNİK RAPOR HAZIRLAMA; Zemin etüt kategorileri ve etütlerin kapsamı, Raporların hazırlanması, Zemin etütleri ve raporlarda yapılan hatalar eksiklikler, İlgili standart ve yönetmelikler
6 ZEMİN İYİLEŞTİRME YÖNTEMLERİ; Giriş, Problem ve Çözüm Önerileri, Uygun Olmayan Temel Zeminleri, Zemin İyileştirmenin Amaçları, Temel Zemini İyileştirme Yöntemleri
7 ZEMİNLERİ SIKIŞTIRMA İLE İYİLEŞTİRME; Kompaksiyona Giriş, Dolgu Malzemesi Özellikleri, Kompaksiyon Yöntemleri, (Yüzey Kompaksiyonu, Ağır Darbe ile Kompaksiyon, Patlayıcılarla Kompaksiyon, Titreşim Probları ile Kompaksiyon
8 DRENAJ; Giriş, Yüzey Suyu Drenajı, Yeraltı Suyu Drenajı, Drenaj Uygulama Teknikleri, Mühendislik Yapılarında Drenaj Problemleri
9 KATKI MADDELERİ İLE STABİLİZASYON; Kireç ile Stabilizasyon, Çimento ile Stabilizasyon, Bitüm (asfalt) ile Stabilizasyon, Uçucu Kül ile Stabilizasyon, Stabilizasyon Malzemeleri
10 ENJEKSİYON; Enjeksiyon Kullanım Yerleri, Enjeksiyon Teknikleri, Enjeksiyon Tipleri (Permeasyon Enjeksiyonu, Jet Enjeksiyonu (Jet Groutıng), Kompaksiyon Enjeksiyonu
11 DONATILI STABİLİZASYON; Taş ve Kum Kolonları, Geosentetikler, Kök veya Mikrokök Kazıklar, Zemin Çivileri
12 ISIL İŞLEMLER; Isıtma ile Stabilizasyon, Dondurma ile Stabilizasyon
13 ISIL İŞLEMLER; Isıtma ile Stabilizasyon, Dondurma ile Stabilizasyon
14 GENEL DEĞERLENDİRME; Stabilizasyon Yöntemlerinde Uygulanabilir Dane çapı Aralığı, İyileştirme Yöntemleri Özet Tablosu
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Zeminleri tanımak, mühendislik özelliklerini belirlemek amacı ile yapılan arazi ve laboratuar çalışmalarını yapabilme becerisi kazanma...
2 Yapılan çalışmaları değerlendirmek, projelendirme aşaması ile ilgili geoteknik verileri içeren geoteknik rapor hazırlanma becerisi...
3 Zemin iyileştirme yöntemlerini, bunların hangi koşullarda nasıl kullanılacağı ve zemin özelliklerini nasıl etkileyebileceği bilgilerine sahip olmak...
4 --
5 --
6 --
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 25 25
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 25 25
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 30 30
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     185
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ZEMİNİNLERİN İYİLEŞTİRİLMESİ - Y. Doç. Dr. Hacı Bekir KARA ( Ders Notu )
Yardımcı Kaynaklar T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Afet İşleri Genel Müdürlüğü Parsel Bazında Zemin-Temel Etütleri ve Zemin İyileştirme İşleri Hakkında Yönetmelik Taslağı Ön Raporu - 14.Mayıs.2005

Ders İle İlgili Dosyalar