Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Birinci Düzey TEA 517 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Ali GÖÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teori ve uygulama
Dersin Amacı Yabancı dil, özellikle Türkçe öğretiminde son yıllarda yaşanan gelişmelerin kuram, yaklaşım, yöntem, teknik ve uygulama düzeylerinde incelenmesi ve bunların Türkiye’de ve yurt dışında Türkçe öğretimine nasıl yansıtılabileceğinin araştırılıp sorgulanması.
Dersin Tanımı Bu derste Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesi ile ilgili araştırmaların incelenir. Farklı yabancı dillerin öğretim yöntemleri karşılaştırılır. Yabancı dil öğretimin genel kavram ve ilkeleri ile birlikte, kullanılan yöntemler ve teknikleri hakkında bilgi edinilir. Bu bilgiler ışığında Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi incelenir. Bu derste, Türkçenin anadili olarak öğretilmesiyle yabancı dil olarak öğretilmesi arasındaki farkı belirleme, dil öğretiminde dil ve kültür ilişkisi, üzerinde durulmaktadır. Dil öğretim yöntemleri, evrensel dilbilgisi modeli ve Türkçe, Avrupa dil dosyasının hazırlanması konuları üzerinde tartışma. Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde kullanılan ders kitaplarının incelenmesi; dünya dillerinin öğretilmesinde kullanılan yöntemlerin değerlendirilmesi ve bu alandaki yöntemlerin uygulama biçimlerinin tartışılması yapılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin sorunların saptanması ve dönem boyunca yapılacak etkinliklerin planlanması.
2 Türkçenin anadili ve yabancı dil olarak öğretimindeki farklılıkların ve ilişkilerin belirlenmesi.
3 Dilin diğer etmenlerle (kültür, toplum, düşünce…) ilişkisinin belirlenmesi ve dil öğretimine etkisi.
4 Türkiye’de Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine katkı sağlayan kurumlar ve çalışmaları.
5 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan yöntemlerin sorgulanması ve diğer dünya dillerinde işe koşulan yöntemlerle karşılaştırılması.
6 Evrensel Dilbilgisi modelinin tanıtılması ve buna göre Türkçenin değerlendirilmesi.
7 Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarının eleştirisi.
8 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimiyle ilgili yapılan araştırmaların incelenmesi, tartışılması.
9 Avrupa dil dosyasını tanıma ve Portfolyo içeriğinin inceleme.
10 Araştırma konularının sunumu.
11 Araştırma konularının sunumu.
12 Araştırma konularının sunumu.
13 Dönemin değerlendirilmesi.
14 FİNAL SINAVI
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Anlatım, Okuma yönlendirmeleri, bireysel öğrenci çalışmaları, sınıf içi problem çözme tartışmaları.
2 Tüm öğrencilerden, bilimsel davranış bütünlüğü ve Üniversite politikalarına uyması beklenir.
3 Yabancılara Türkçe öğretimi alanını tanır.
4 Yabancılara Türkçe öğretimi alanındaki temel eserleri bilir.
5 Yabancılara Türkçe öğretimi alanındaki güncel çalışmaları bilir.
6 Yabancılara Türkçe öğretimi alanındaki gelişmeleri takip eder.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 3 3 9
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Aslan, M. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Yardımcı Kaynaklar TÖMER, TİKA vb. Kurumların Y. Dil Olarak Türkçe Öğretimi kitap setleri.

Ders İle İlgili Dosyalar