Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SİMÜLASYON İLE MODELLEME UYGULAMALARI Birinci Düzey ENM 486 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ENM 314 SİSTEM SİMÜLASYONU (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ LATİFE GÖRKEMLİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ.DR. LALE ÖZBAKIR YRD.DOÇ.DR. PINAR ZARİF TAPKAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli DERS MATERYALİ, SUNUMLAR VE SİMÜLASYON MODELLEME UYGULAMALARI
Dersin Amacı Üretim sistemlerinin kavramsal modellerinin oluşturulması, simülasyon modelinin kurulması ve çıktı analizlerinin gerçekleştirilmesi, modelin doğrulanması ve geçerliliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Dersin Tanımı Simülasyon modelleme konusunda sistem tasarımı ve gerçeklemesinin, farklı uygulama örnekleri ile yerleştirilmesi ve deney tasarımı vd. istatistiksel araçlar ile sistem girdi;/çıktı analizlerinin gerçekleştirilmesi bu ders kapsamında gerçekleştirilecektir.

Dersin İçeriği
1 Temel simülasyon modelleme
2 Kesikli-olay, sürekli ve karma simülasyon modelleri
3 Girdi analizi, girdi olasılık dağılımlarının belirlenmesi
4 Sonlanan sistemlerin simülasyonu
5 Çıktı analizi
6 Alternatif sistem konfigürasyonlarının karşılaştırılması
7 Üretim sistemlerine ilişkin model örnekleri
8 Sistem rassallığının modellenmesi
9 Model doğrulama ve geçerliliğinin belirlenmesi
10 Simülasyon deneylerine ilişkin sonuç analizleri
11 -
12 -
13 -
14 -
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sistem tasarımı ve kavramsal model geliştirme becerisi
2 Sistemlerin rassallıklarının modellenmesi
3 Geliştirilen modelin doğruluğunun ve geçerliliğinin analiz edilmesi
4 Çıktı analizleri, deney tasarımı ve istatistiksel değerlendirme becerisi
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 2 20
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 6 12
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 3 3 9
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Law, Averill, M., Kelton, David, W., Simulation Modeling and Analysis, McGraw-Hill, Third Edition.
Yardımcı Kaynaklar Kelton, W.,David ,Sadowski, Randall P., Swets, Nancy B., Simulation with Arena, McGraw-Hill, 5th Edition.

Ders İle İlgili Dosyalar