Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ I İkinci Düzey FTE 301 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. SEDAT ÜNAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. Yeşim AKTAŞ AKTAŞ, Doç. Dr. Çiğdem YÜCEL, Dr. Öğr. Üyesi Tuğba EREN BÖNCÜ, Arş. Gör. Dr. Merve ÇELİK TEKELİ, Doç. Dr. Sedat ÜNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Slayt kullanılarak anlatım. Soru-cevap
Dersin Amacı İleriki farmasötik teknoloji dersleri için farmasötik teknolojinin temel hesaplamalarını, yöntemlerini ve tekniklerini kullanabilme. Öğrenciler farmasötik çözeltilerin temel terimlerini ve tüm yönlerini öğrenirler
Dersin Tanımı Farmasötik Teknolojinin temel hesapları, yöntemleri ve tekniklerinin öğretildiği teorik dersler.

Dersin İçeriği
1 Farmasötik teknolojinin tanımı, ölçüm sistemleri, reçete hesaplamaları (farmasötik teknolojiye giriş, reçetenin tanımı, reçete hesaplamaları), örnek problemler
2 Faz kuralı ve hesaplamalar (tek fazlı sistemler, iki fazlı sistemler, üç fazlı sistemler), faz diyagramlarının farmasötik sistemlere uygulanması
3 Çözeltiler (giriş, oral çözeltilerin üstünlÜk ve sakıncaları, formülasyon parametresi olarak çözünürlük, çözünürlüğün artırılması, )
4 Çözünürlük, çözünürlüğe etki eden faktörler
5 Çözünürlük, çözünürlüğe etki eden faktörler
6 Çözeltiler (çözeltilerin prezervasyonu, çözeltilerin farmasötik özellikleri, tatlandırıcılar, viskozite artırıcılar, aromatizanlar, boyalar, çözeltilerin stabilitesi)
7 Önformülasyon
8 ARASINAV
9 Temel işlemler (öğütme, eleme, kurutma)
10 Temel işlemler (Isı transferi, sterilizasyon)
11 Temel işlemler (distilasyon, filtrasyon, ekstraksiyon)
12 Su (farmakopelere kayıtlı su sistemleri)
13 Su (farmasötik su sistemleri, su saflandırma sistemleri)
14 Farmakokinetik
15 Ambalajlama
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İleriki farmasötik teknoloji dersleri için farmasötik teknolojinin temel hesaplamalarını, yöntemlerini ve tekniklerini kullanır.
2 Farmasötik çözeltilerin temel terimlerini ve tüm yönlerini kavrar.
3 Yenilikleri izler, eczacılık alanında literatürü, değerlendirip yorumlar.
4 Analitik düşünme yeteneği kazanır ve araştırma boyunca karşılaştığı sorunlar hakkında çözüm üretir.
5 Dünyadaki önemli sağlık otoritelerinin (FDA, EMA, ICH ve WHO) yayınladığı kılavuzları, resmi referans kitaplarını takip etme ve yorumlar.
6 Sahip olduğu bilgileri eczacılık teknolojisi alanına aktarır, yeni yaklaşımlar geliştirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 3 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 4 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dersler faklı kaynaklardan oluşturulacak sunumlar ve notlarla sürdürülecek olup, ders kapsamında tek bir ders kitabı takip edilmeyecektir.
Yardımcı Kaynaklar Farmasötik Teknoloji- Temel Konular ve Dozaj Şekilleri, Ed. Ayla Z. Gursoy, Kontrollü salım sistemleri derneği yayını, Piksel Bilişim Matbaacılık Reklamcılık ve Filmcilik Hizmetleri Ltd. Şti., İstanbul, 2004. Martin, A., Physical Pharmacy, Lea&Febiger, Philadelphia, London, 1993. European Pharmacopeia, Council of Europe, Strasbourg, France. Remington: The Science and Practice of Pharmacy, Ed.: A.R. Gennaro, 20th Edition 2000. The United States Pharmacopeia (USP 27, NF 22), The United States Pharmacopeial Convention, Inc., Rockville, ABD, 2004. Aulton M., Pharmaceutics-The Science and Dosage Form design, Churchill Livingstone, 1987. Data bases Physical Pharmacy: Physical Chemical Principles in the Pharmaceutical Sciences, Alfred N. Martin, Pilar Bustamante, A. H. C. Chun, Lippincott Williams & Wilkins; Philadelphia-London, 1993. Elektronik veri tabanları

Ders İle İlgili Dosyalar