Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I Birinci Düzey HEM 520 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli interaktif öğretim yöntemleri
Dersin Amacı -Çocuğun özellikleri, gereksinimleri, hakları, dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumunu tartışmak, -Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin temel kavram ve ilkelerinin öğrenilmesini sağlamak, -Çocuk sağlığını etkileyen etmenleri, dünyada ve ülkemizde sık karşılaşılan çocuk sağlığım sorunlarını ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak, -Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesine yönelik anlayış kazandırmak, -Çocuğun fiziksel, sosyal ve psikolojik yönden ve ailesi ile bir bütün olarak ele alınmasını sağlamak.
Dersin Tanımı Sağlık hizmetlerinde çocuk sağlığı hemşireliğinin ilke, rol ve kavramları incelenir. Sık karşılaşılan sağlık sorunları ve çözüm yollarına ilişkin hemşirelik yaklaşımları tartışılır. Bu bilgiler doğrultusunda öğrencide bütüncül anlayışın gelişmesi sağlanır.

Dersin İçeriği
1 Derse hazırlık
2 Derse hazırlık
3 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
4 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
5 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
6 Dünyada Ve Türkiye’de Çocuk Sağlığı (Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumu)
7 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
8 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
9 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
10 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
11 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
12 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
13 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
14 Çocuk Sağlığına Etki Eden Etmenlerin Çocuk Hakları, Uluslara arası ve ulusal durum ve yasal mevzuata göre tartışılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Pediatri ve pediatri hemşireliğinin gelişimini açıklayacak
2 Çocuğun özellikleri, Çocuğun gereksinimleri, Çocuk hakları, Çocuğa sağlanan hizmetler, Çocuk sağlığı sorunları, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığının durumunu açıklayacak
3 Çocuk sağlığına etki eden etmenleri açıklayacak
4 Çocuk sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası göstergeleri yorumlayacak
5 Çocuk sağlığına yönelik ulusal/ uluslararası bildirgeler, yasalar, yönetmelikler ve alınan kararları açıklayacak
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2 Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3 Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4 Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5 Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6 İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7 Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8 Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9 Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10 Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11 İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12 Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13 İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14 İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17 Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18 İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19 Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20 En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 4 6 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 4 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     200
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 4 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013. 2. Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007. 3. Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007. 4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013. 5. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012. 6. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP...web sayfaları ve ders konularına ilişkin makaleler...)
Yardımcı Kaynaklar 1. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP...web sayfaları) 2. ders konularına ilişkin güncel literatür

Ders İle İlgili Dosyalar