Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi D.TİPİ AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DEMOKRASİ TEORİSİ Birinci Düzey F-SKY408 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yard. Doç. Dr. M. İnanç Özekmekçi
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders, çağdaş dünya siyaseti içinde evrensel insan hakları fikrinin felsefi kökenlerini, tarihsel evrimini ve kurumsal uygulamasını inceler.
Dersin Tanımı Kuramsal düzeyde öğrencilere, kültürel tekillikler ve siyasal irrasyonalizmin meydan okumasına karşı insan haklarının ahlaki evrenselliğini doğrulayan klasik ve güncel siyasal ve felsefi yaklaşımlar tanıtılacaktır. Uygulama düzeyinde, ders, hem dünya hükümetleri hem de uluslararası sivil toplum örgütleri arasında küresel ve bölgesel düzeyde uluslararası insan hakları standartlarının teşvik edilmesi, korunması ve uygulanmasına ilişkin güncel siyasal çatışmalara yoğunlaşacaktır. Bu bağlamda, insan hakları alanında Birleşmiş Milletler''in yasal emirleri ve Avrupa''daki insan hakları kurumlarına özellikle vurgu yapılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Derse Giriş
2 19. yüzyıl temelleri: Rousseau'nun Cumhuiryetçiliği
3 19. yüzyıl temelleri: Kant'ın Liberalizmi
4 19. yüzyıl temelleri: Mill'in temsili demokrasisi
5 19. yüzyıl temelleri: Nietzsche'nin demokrasi eleştirisi
6 20. Yüzyılda Liberal yaklaşımlar: Schumpeter'in Rekabetçi Seçkinci Demokrasi Modeli
7 20. Yüzyılda Liberal yaklaşımlar: Dahl'ın Poliyarşisi
8 20. Yüzyılda Liberal yaklaşımlar: Rawls'un iyi düzenlenmiş toplumu
9 20. Yüzyılda cumhuriyetçi yaklaşımlar: Arend'in kamusal alanı ve vita activa
10 20. Yüzyılda cumhuriyetçi yaklaşımlar: Macpherson'un katılımcı demokrasisi
11 20. Yüzyılda cumhuriyetçi yaklaşımlar: Sandel'in komüniteryanizmi
12 Liberalizm ve Cumhuriyetçiliği sentezleme çabaları: Rawls'un kamusal akıl ve örtüşen görüşbirliği fikri.
13 Liberalizm ve Cumhuriyetçiliğ sentezleme çabaları: Mouffe'un post-marxist radikal demokrasisi
14 Liberalizm ve Cumhuriyetçiliği sentezleme çabaları: Habermas'ın tartışmacı demokrasi modeli
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler farklı demokrasi modelleri ve bunların felsefi, ahlaki ve sosyolojik temellerini kavramışlar.
2 Öğrenciler farklı demokrasi modelleri ile insan hakları arasındaki ilişkiye ilişkin kuramsal yaklaşımları kavramışlar.
3 Öğrenciler dünya ve ülke siyasetinde demokratikleşme ve insan hakları alanlarında gözlemlenen sorunlar karşında kendi pozisyonlarını geliştirmeye başlamışlar.
4 Öğrenciler Türkiye''nin demokratikleşme sürecinde yaşadığı güçlükleri farklı kuramsal perspektiflerden eleştirel bir şekilde değerlendirebiliyorlar
5 Öğrenciler Türkiye''nin insan hukuku alanında yaşadığı güçlükleri farklı kuramsal perspektiflerden eleştirel bir şekilde değerlendirebilyorlar
6 Öğrenciler demokrasi ve çoğulculuk arasındaki ilişkiyi kavrarlar.
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2 Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3 Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4 Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5 Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6 Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7 Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8 Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10 Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11 İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13 Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14 Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15 Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16 Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17 En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18 Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     113
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı David Held, Models of Democracy
Yardımcı Kaynaklar Joseph Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy (excerpts) Robert Dahl, A preface to Democratic Theory (excerpts) Hannah Arendt, The Human Condition (excerpts) C.B. Macpherson, The Real World of Democracy (excerpts) C. B. Macpherson, The Life and Times of Liberal Democracy (excerpts) Chantal Mouffe, The Return of the Political John Rawls, "The İdea of Public Reason Revisited" Jürgen Habermas "Three normative models of Democracy"

Ders İle İlgili Dosyalar