Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DEMOKRASİ TEORİSİ Birinci Düzey F-SKY408 Seçmeli 8 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yard. Doç. Dr. M. İnanç Özekmekçi
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders, çağdaş dünya siyaseti içinde evrensel insan hakları fikrinin felsefi kökenlerini, tarihsel evrimini ve kurumsal uygulamasını inceler.
Dersin Tanımı Kuramsal düzeyde öğrencilere, kültürel tekillikler ve siyasal irrasyonalizmin meydan okumasına karşı insan haklarının ahlaki evrenselliğini doğrulayan klasik ve güncel siyasal ve felsefi yaklaşımlar tanıtılacaktır. Uygulama düzeyinde, ders, hem dünya hükümetleri hem de uluslararası sivil toplum örgütleri arasında küresel ve bölgesel düzeyde uluslararası insan hakları standartlarının teşvik edilmesi, korunması ve uygulanmasına ilişkin güncel siyasal çatışmalara yoğunlaşacaktır. Bu bağlamda, insan hakları alanında Birleşmiş Milletler''in yasal emirleri ve Avrupa''daki insan hakları kurumlarına özellikle vurgu yapılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Derse Giriş
2 19. yüzyıl temelleri: Rousseau'nun Cumhuiryetçiliği
3 19. yüzyıl temelleri: Kant'ın Liberalizmi
4 19. yüzyıl temelleri: Mill'in temsili demokrasisi
5 19. yüzyıl temelleri: Nietzsche'nin demokrasi eleştirisi
6 20. Yüzyılda Liberal yaklaşımlar: Schumpeter'in Rekabetçi Seçkinci Demokrasi Modeli
7 20. Yüzyılda Liberal yaklaşımlar: Dahl'ın Poliyarşisi
8 20. Yüzyılda Liberal yaklaşımlar: Rawls'un iyi düzenlenmiş toplumu
9 20. Yüzyılda cumhuriyetçi yaklaşımlar: Arend'in kamusal alanı ve vita activa
10 20. Yüzyılda cumhuriyetçi yaklaşımlar: Macpherson'un katılımcı demokrasisi
11 20. Yüzyılda cumhuriyetçi yaklaşımlar: Sandel'in komüniteryanizmi
12 Liberalizm ve Cumhuriyetçiliği sentezleme çabaları: Rawls'un kamusal akıl ve örtüşen görüşbirliği fikri.
13 Liberalizm ve Cumhuriyetçiliğ sentezleme çabaları: Mouffe'un post-marxist radikal demokrasisi
14 Liberalizm ve Cumhuriyetçiliği sentezleme çabaları: Habermas'ın tartışmacı demokrasi modeli
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler farklı demokrasi modelleri ve bunların felsefi, ahlaki ve sosyolojik temellerini kavramışlar.
2 Öğrenciler farklı demokrasi modelleri ile insan hakları arasındaki ilişkiye ilişkin kuramsal yaklaşımları kavramışlar.
3 Öğrenciler dünya ve ülke siyasetinde demokratikleşme ve insan hakları alanlarında gözlemlenen sorunlar karşında kendi pozisyonlarını geliştirmeye başlamışlar.
4 Öğrenciler Türkiye''nin demokratikleşme sürecinde yaşadığı güçlükleri farklı kuramsal perspektiflerden eleştirel bir şekilde değerlendirebiliyorlar
5 Öğrenciler Türkiye''nin insan hukuku alanında yaşadığı güçlükleri farklı kuramsal perspektiflerden eleştirel bir şekilde değerlendirebilyorlar
6 Öğrenciler demokrasi ve çoğulculuk arasındaki ilişkiyi kavrarlar.
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi lisans programını başarı ile tamamlayan öğrencilerin aşağıdakileri yapabilmeleri beklenir: Türkiye’de temel siyasi, hukuki ve idari organların yapıları, örgütlenmeleri ve işleyişi hakkında bilgiye sahip olduğunu gösterir.
2 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, modelleri, teorileri ve paradigmaları açıklar.
3 Türkiye’de kamu, özel ve kar amacı gütmeyen örgütlerin yönetişimini şekillendiren kanunları ve düzenlemeleri bulur ve yorumlar.
4 Kamu politikası sorunlarını belirlemek, tanımlamak, analiz etmek ve çözmek için çeşitli kavram, model, yaklaşım, çerçeve ve yöntemleri kullanır.
5 Çeşitli perspektiflerden kamu politikalarının önemli sebep ve sonuçlarını tartışır.
6 Etkili ve verimli kamu hizmeti sunumu için gerekli olan planlama, örgütleme, muhasebe ve bütçeleme gibi temel yönetim becerileri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
7 Çağdaş modern devletlerin küreselden yerele kadar günümüzde karşı karşıya olduğu sorunlarla baş etmek için kullandığı karar alma stratejilerini belirler.
8 Siyaset ve kamu yönetimi ile ilgili bilgileri ve düşünceleri sözel sunum ve yazılı rapor aracılığı ile etkili biçimde Türkçe ifade eder.
9 Siyaset ve kamu yönetimi üzerine yaptığı araştırmalarda bilimsel veri toplama ve analiz tekniklerini etkili biçimde kullanır.
10 Bilimsel ve etik standartlara uygun akademik rapor yazar.
11 Veri işleme, yeniden düzenleme, analiz ve değerlendirme için Word, Excel ve PowerPoint gibi temel bilgisayar programlarını kullanır.
12 Evrensel insan hakları ve özgürlüklere, demokrasiye saygı duyar, etik, akademik ve profesyonel standartları gerçekleştirmeye çalışır.
13 Teoride, pratikte ve teknolojide meydana elen gelişmeleri takip ederek hayat boyu öğrenmeyi destekler.
14 Akademik ve profesyonel amaçlar için ikinci bir dilde iletişim becerilerine sahip olduğunu gösterir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     113
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı David Held, Models of Democracy
Yardımcı Kaynaklar Joseph Schumpeter, Capitalism, Socialism and Democracy (excerpts) Robert Dahl, A preface to Democratic Theory (excerpts) Hannah Arendt, The Human Condition (excerpts) C.B. Macpherson, The Real World of Democracy (excerpts) C. B. Macpherson, The Life and Times of Liberal Democracy (excerpts) Chantal Mouffe, The Return of the Political John Rawls, "The İdea of Public Reason Revisited" Jürgen Habermas "Three normative models of Democracy"

Ders İle İlgili Dosyalar